Licznik odwiedzin : 1328535
Logo
10-10-2017

Zwyczajny Walny Zjazd

LVIII Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów ZASP odbędzie się
w dniach 16-17 kwietnia 2018 roku

Rozpoczyna się XXI Ogólnopolski Festiwal Komedii Talia 2017

 W tym roku Talię zdominują młodzi twórcy. W konkursie zaprezentuje się siedem spektakli reżyserów, którzy nie ukończyli jeszcze czterdziestu lat oraz jeden dyplom studentów PWST w Krakowie. Tegoroczny Festiwal zainauguruje polska prapremiera czarnej komedii Martina McDonagha „Porachunki z katem” w reżyserii dyrektora artystycznego tarnowskiej sceny Marcina Hycnara. Oprócz tego spektaklu, widzowie będą mieli okazję zobaczyć klasyczną komedię omyłek hiszpańskiego dramatopisarza złotego wieku Calderóna de la Barca „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Roberta Kurasia (Lubuski Teatr w Zielonej Górze), czarną komedię „Napis” Géralda Sibleyrasa, jednego z najznakomitszych współczesnych dramatopisarzy francuskich, w reżyserii Pawła Paszty (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), sceniczną adaptację głośnej powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo” w reżyserii Piotra Siekluckiego (Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie), „Humankę” w reżyserii Agaty Puszcz – zabawną wizję stosunków damsko-męskich w niedalekiej przyszłości (Teatr Polski w Bielsku Białej), zakwalifikowany do finału 22. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej spektakl „Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)” w reżyserii Anety Groszyńskiej na podstawie tekstu Jana Czaplińskiego (Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), żartobliwy i przewrotny obraz relacji aktor-widz „Drugi spektakl” Anny Karasińskiej a także nagrodzony Grand Prix oraz nagrodą zespołową na 35. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi dyplom studentów krakowskiej PWST „Do dna” w reżyserii Ewy Kaim.


O wyborze najlepszego spektaklu zadecyduje jury Festiwalu w składzie: Małgorzata Bogajewska, Maria Pakulnis, Wojciech Malajkat, Leszek Mądzik.

Własne zwycięskie przedstawienie wybierze także tarnowska publiczność w Plebiscycie Publiczności. Dodatkowo zostaną przyznane indywidualne nagrody dla twórców prezentowanych przedstawień.


Przedstawienia konkursowe


1. Martin McDonagh „Porachunki z katem” reż. Marcin Hycnar 15.09 (piątek) godz. 17.00 i 20.30 Duża Scena - KONKURS

Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie

Obsada: Sławomir Głazek, Ewa Sąsiadek, Ewa Jakubowicz, Maciej Babicz (AT), Aleksander Fiałek, Ireneusz Pastuszak, Mariusz Szaforz, Jerzy Pal, Kamil Urban, Tomasz Piasecki, Filip Kosior

Jest rok 1965. W Wielkiej Brytanii właśnie zniesiono karę śmierci. Na północy Anglii w prowincjonalnym Oldham lokalną sławą jest właściciel pubu Harry Wade, który przez dwadzieścia pięć lat był katem w służbie Korony Brytyjskiej. Drugim po Albercie Pierrepiont katem w kraju.

Miejscowa prasa i stali bywalcy pubu z niecierpliwością czekają na to, jak Harry zareaguje na wieść o zmianach w brytyjskim wymiarze sprawiedliwości. Czy pojawienie się niespodziewanego przybysza z południa zakłóci spokój mieszkańców Oldham w tym wyjątkowym dniu?

„Porachunki z katem” to trzymająca w napięciu czarna komedia pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji, zabawnych sytuacji i błyskotliwych dialogów. McDonagh nieustannie zaskakuje, gra z przyzwyczajeniami widza, bawi się formą. A wszystko po to, by postawić pytania o naturę sprawiedliwości, nieomylność sądów i prawo do decydowania o życiu innych ludzi.

Dramat został nagrodzony najbardziej znaczącym brytyjskim wyróżnieniem teatralnym – Laurence Olivier Award za rok 2015 w kategorii „najlepsza nowa sztuka”, a w czerwcu 2016 roku otrzymał nagrodę South Bank Sky Arts Award.

2. Gérald Sibleyras „Napis” reż. Paweł Paszta 17.09. (niedziela) godz. 17.00 i 20.00 Duża Scena - KONKURS

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu

Obsada: Ewa Pietras, Matylda Podfilipska, Agnieszka Wawrzkiewicz, Jarosław Felczykowski, Michał Marek Ubysz, Arkadiusz Walesiak

Czas trwania: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

W pewnym domu, zamieszkałym przez porządne i kulturalne małżeństwa, ludzi otwartych i poprawnych politycznie, świadomych obywateli Europy, któregoś dnia nieoczekiwanie pojawia się w windzie obelżywy napis. Napis dotyczy nowego lokatora i nie wiadomo, kto jest jego autorem. Niepozorne zdarzenie burzy spokój mieszkańców i uruchamia szereg groteskowych sytuacji. Kim są nowi lokatorzy i kto, u licha, jest autorem napisu?

3. „Do dna” scen. i reż. Ewa Kaim 18.09. (poniedziałek) godz. 17.00 i 20.30 Duża Scena - KONKURS

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna w Krakowie

Obsada: Dominika Guzek, Agnieszka Kościelniak, Weronika Kowalska, Jan Marczewski, Łukasz Szczepanowski oraz Dawid Sulej Rudnicki (fortepian, basy)

Czas trwania: 1 godzina 40 minut

Pieśń zawsze wynikała z głębokiej potrzeby odnalezienia źródła mocy i tajemnicy. Wydaje się jednak, że we współczesnym świecie pieśń spoczywa w jakimś utajeniu, że jest ukryta na  głębokim dnie życia – w zapomnieniu.

Chcemy sprawdzić, czy rzeczywiście zatarła się potrzeba śpiewu i potrzeba pieśni. Czy dziś jeszcze mamy pierwotną siłę powrotu do źródeł, z których wyłania się głos?  Próbujemy dotrzeć do przestrzeni, z których wydobywają się pieśni. Poza chaosem małoznaczących, ale i pustych, a często agresywnych brzmień codzienności, w której żyjemy, pragniemy odnaleźć prawdziwe głosy i tony istnienia. Chcemy poprzez śpiew dowiedzieć się, czy możliwa jest jeszcze podróż do głęboko ukrytego archaicznego świata. Do źródeł, które wysychają cicho.

Nadając naszemu spektaklowi tytuł DO DNA określiliśmy przestrzeń odnajdywania brzmień i rytmów, ku którym zmierzamy. Wydobywamy je z polskich pieśni ludowych, pieśni pierwotnych. U ich podstawy są zróżnicowane fonemy archaicznych głosek, pradawne tony i melodie. Tworzą one muzykę emocji wyrażanych w sytuacjach granicznych: śmierci, narodzin, zaślubin i rozstań, a także w stanach erotycznego pożądania i lęku przed wojną i zagładą. Brzmienia graniczne przenikają przez wszystkie żywioły: wodę, ogień, powietrze i ziemię. Wyraża je  instrument ciała.

4. Michał Witkowski „Lubiewo” reż. Piotr Sieklucki 18.09. (poniedziałek) godz. 17.00 i 20.00 Mała Scena - KONKURS

Stowarzyszenie Teatr Nowy w Krakowie

Obsada: Paweł Sanakiewicz, Janusz Marchwiński, Marcin Kulawik, Krystyna Czubówna (Narrator)

Czas trwania: 1 godzina 30 minut

Adaptacja głośnej powieści Michała Witkowskiego „Lubiewo” na trójkę aktorów i wspaniały głos Krystyny Czubówny. Starzejący się homoseksualiści: on-Patrycja i on-Lukrecja, którzy w latach swojej świetności „polowały” w parku na heteroseksualnych mężczyzn, zostają zamknięte w swojej przeszłości w starym gomułkowskim bloku. Nieustannie toczą swe opowieści o AIDS, które zbierało pierwsze żniwo wśród ich przyjaciół, kiedy wolna Polska otworzyła swe granice, o seksualnych przygodach w parku, o rosyjskich żołnierzach stacjonujących w komunistycznej Polsce, o młodości i swym pierwszym „pedalskim” razie. Spektakl wielokrotnie nagradzany otrzymał również Grand Prix podczas festiwalu Prapremier w Bydgoszczy za najlepszą premierę sezonu 2012/2013.

5. Pedro Calderón de la Barca, imitował: Jarosław Marek Rymkiewicz „Księżniczka na opak wywrócona” reż. Robert Kuraś 19.09. (wtorek) godz. 17.00 i 20.30 - Duża Scena KONKURS

Lubuski Teatr w Zielonej Górze

Obsada: Alicja Stasiewicz, James Malcolm, Robert Kuraś, Radosław Walenda, Lech Mackiewicz, Joanna Wąż, Aleksander Stasiewicz, Dobrosława Trębacz

Czas trwania: 1 godzina 50 min (jedna przerwa)

Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze. „Ostrą” kreską zarysowane postaci, w polskiej wersji stworzonej przez poetę Jarosława Marka Rymkiewicza – urzekają pełną humoru kwiecistością języka, ale i wybiegającymi poza barokową ramę odniesieniami. Forma spektaklu nawiązuje do niezwykle barwnej epoki wędrownego teatru jarmarcznego, w którym wszyscy członkowie artystycznej trupy zajmują się wszystkim (łącznie z efektami muzycznymi) na oczach publiczności, a płeć aktora jest drugorzędna wobec płci granej przez niego na scenie postaci. Blisko stąd do znanej i popularnej konwencji commedii dell’arte, włącznie z jej żartobliwie rubasznym erotyzmem. W jaki sposób zaskakujące perturbacje i ciągłe zamiany postaci doprowadzą wreszcie zakochanego Roberta i jego wybrankę Dianę przed ołtarz? Akcja zmienia się jak w kalejdoskopie, a widzom gwarantuje ogromną dawkę zabawnych sytuacji i błyskotliwych, choć czasami ciętych i rubasznych dialogów. „Księżniczka na opak wywrócona” to teatr bez koturnów, skutecznie niwelujący nasze codzienne, trudne dylematy.

6. Anna Karasińska „Drugi spektakl” reż. Anna Karasińska 20.09. (środa) godz. 17.00 i 20.00 Widownia na Dużej Scenie - KONKURS

Teatr Polski w Poznaniu

Obsada: Wiesław Zanowicz, Paweł Siwiak, Wojciech Kalwat, Michał Kaleta, Przemysław Chojęta, Mariusz Adamski, Kata¬rzyna Węglicka, Małgorzata Peczyńska, Monika Roszko, Agnieszka Findysz

Czas trwania: 1 godzina 10 minut (bez przerwy)

„Drugi spektakl” to symulacja relacji między aktorami a widzami. Twórcy budują mechanizm spektaklu tak, aby uruchomić w widzach autorefleksję. Od czego zależy percepcja spektaklu? Czym jest uwarunkowane doświadczenie teatralnej wspólnoty? Jak uzyskać przepływ energio między sceną a publicznością?

7. Jarosław Murawski „Humanka” reż. Agata Puszcz 21.09. czwartek godz. 17.00 i 20.30 - Duża Scena KONKURS

Teatr Polski w Bielsku Białej

Obsada: Michał Czaderna, Oriana Soika, Daria Polasik-Bułka, Piotr Gajos, Barbara Guzińska, Sławomir Miska, Zofia Schwinke, Adam Myrczek, Anisa Raik, Mateusz Wojtasiński, Grzegorz Sikora

Czas trwania: 1 godzina 40 min

Akcja „Humanki” rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Główny bohater, Em, po kolejnym nieudanym związku postanawia kupić humanoida, zaawansowanego technologicznie robota o ludzkim kształcie spełniającego rolę partnerki życiowej. Dzięki rozwojowi techniki Humanka niczym nie różni się od żywej kobiety (poza drobnym znaczkiem na karku) – a przynajmniej tak jest reklamowana przez swoich producentów.

Czy w świecie, w którym łatwiej jest kupić związek niż go budować, jest miejsce na miłość? Coraz większym paradoksem naszych czasów jest stopniowa mechanizacja człowieka przy jednoczesnym nabywaniu przez sztuczną inteligencję cech ludzkich – przez co zbliżamy się do sytuacji, w której o „prawdziwe” uczucia będzie prościej u robotów a nie ludzi…

8. Jan Czapliński „Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)” reż. Aneta Groszyńska 22.09. (piątek) godz. 17.00 i 20.00 - Duża Scena KONKURS

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

Obsada: Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski

Czas trwania: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

Pamiętamy ją głównie jako autorkę „Moralności pani Dulskiej”, ale swoją biografią, ilością pozostawionych tekstów, talentem i skalą zainteresowań – mogłaby obdzielić kilku artystów.

Chcemy o niej opowiedzieć, bo czujemy, że wiele jej zawdzięczamy, może więcej niż Mickiewiczom, Wyspiańskim i Sienkiewiczom. Nie opowiadała o Historii, a o historiach – o tym, co wspólne nam wszystkim, o prostych, życiowych sprawach, śmiesznostkach, małych tragediach.

Przełom wieku XIX i XX nie był łatwym czasem dla kobiety, która postanowiła mieć własne zdanie. Artystka wyśmiewana, bagatelizowana, walcząc z chorobą i nędzą, parła do przodu. Swoim życiem postawiła nam niesłabnące wyzwanie – nie poddawać się. Awanturować. Walczyć o swoje. Wygrywać porażki.

Transmitowała głos pokrzywdzonych. Piętnowała krzywdy wyrządzone wykluczonym swojego czasu. Nie oglądała się na resztę. Traktowała wolność jako najwyższą wartość. Zapolska – Superstar.


ZASP/J