Licznik odwiedzin : 3500050
Logo

info


Informujemy, że Nadzwyczajny LIX Walny Zjazd Delegatów ZASP odbędzie się
w dniu 1 kwietnia 2019 r.

Aleksandra Starzyńska, Agnieszka Skrzypczak i Radosław Stępień – laureatami Nagrody im. Leona Schillera

Zarząd Główny ZASP-Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, na podstawie Regulaminu Nagrody i rekomendacji Programowej Rady Sekcji ZASP, podjął uchwałę o przyznaniu Nagrody im. Leona Schillera trzem artystom:

Aleksandrze Starzyńskiej - scenografce, Agnieszce Skrzypczak - aktorce i Radosławowi Stępniowi - reżyserowi i dramaturgowi.

Programowa Rada Sekcji rozpatrzyła zgłoszone kandydatury do Nagrody im. Leona Schillera. Po zapoznaniu się z załączoną dokumentacją, Rada postanowiła rekomendować do Nagrody Zarządowi Głównemu trzy osoby: Aleksandrę Starzyńską, zgłoszoną przez Sekcję Scenografów ZASP przy aprobacie Sekcji Teatrów Lalkowych, Agnieszkę Skrzypczak, wytypowaną przez Sekcję Krytyków Teatralnych ZASP oraz Radosława Stępnia, którego kandydaturę zgłosił Oddział Krakowski Stowarzyszenia. Zarząd Główny, po zapoznaniu się z protokołem Rady, zaakceptował  jej opinię.

Nagroda nosi miano jednego z najwybitniejszych inscenizatorów przedwojennej polskiej sceny, a zarazem świetnego organizatora, pedagoga a także prezesa Stowarzyszenia od roku 1950 aż do śmierci, 25 marca 1954 roku.

Nagroda, pierwotnie przyznawana jedynie reżyserom, jest wyróżnieniem za wysoką jakość – wykonawczą i realizatorską – wnoszoną do sztuki teatralnej przez młodych twórców: artystów teatru, zespołów składających się z młodych artystów sceny, może być także wyróżnieniem za pracę teoretyczną z dziedziny teatru.

Zgodnie z tradycją nazwiska laureatów podaje się do publicznej wiadomości 14 marca – w rocznicę urodzin Leona Schillera.

 

aleksandra-starzynska

ALEKSANDRA STARZYŃSKA - absolwentka Wydziału Mediów i Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończyła dyplomem u dr hab. Katarzyny Proniewskiej-Mazurek. Autorka kostiumów i scenografii zarówno w teatrze dramatycznym, jak i lalkowym do spektakli, m.in.: „Królowa Śniegu”, Teatr Miejski w Gliwicach, „Ulf i balon” poznański Teatr Animacji, „Kruk krukowi”, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu, „Boże mój”, Teatr Polonia i „Lekcje niegrzeczności, czyli Łysol i Strusia”, Teatr Andersena w Lublinie, „Przygody Pędrka Wyrzutka”, Teatr Lalki i Aktora Pinokio w Łodzi.
Laureatka Nagrody Prezesa TVP za najlepszy dyplom scenograficzny „Nocne czuwanie” i nagroda dyrektor Agencji Teatru TVP, Ewy Millies-Lacroix - w postaci trzymiesięcznego stażu, nagrody za scenografię do spektaklu „Pędrek Wyrzutek” podczas 43. Opolskich Konfrontacji oraz nagrody Sekcji Scenografów ZASP im. Andrzeja Pronaszki  na Festiwalu Nowej Scenografii, organizowanym przez Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, wyróżnienia w konkursie o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala organizowanym przez Centrum Scenografii Polskiej, Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach
W swojej rekomendacji Barbara Zawada, przewodnicząca Sekcji Scenografów ZASP, pisze: >>To, co zwróciło naszą uwagę podczas oglądania takich przedstawień, jak „Pędrek Wyrzutek”, zachwycająco wydobyty świat w „Kruk krukowi” z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu, czy zimna jak lód „Królowa Śniegu” Andersena, to pasja do teatru lalkowego, teatru dla dzieci. Scenografka tworzy mądre, niebanalne, pomysłowe, dowcipne, niezwykłej urody lalki i dekoracje. Charakterystyczny jest minimalizm, wyszukana forma, ucieczka od dosłowności i oczywistych skojarzeń. (...) Wysoko stawia poprzeczkę estetyczną. Cieszy nas, że daje przykład doskonałej współpracy z reżyserem, tym samym ukazując, że postulat Schillera o wzajemnej współpracy jest oczywisty.<<

 

agnieszka-skrzypczak

AGNIESZKA SKRZYPCZAK – absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, aktorka łódzkiego Teatru im. Stefana Jaracza, na deskach którego zadebiutowała jeszcze jako studentka rolą Jean w „Gorącym lecie w Oklahomie” w reżyserii Artura Urbańskiego. Wśród jej kreacji aktorskich, m.in.: Ada w „Instynkcie gry”, Michelle w „Gruzach”, Sylwia w „Zwłoce”, Masza w „Lekcjach miłości”, Kleopatra w „Antoniuszu i Kleopatrze”, Natalia w „Wassie Żeleznowej”, Herta w „Placu bohaterów”, Morris w „Otchłani”, Natasza w „Trzech siostrach”, oraz Jola w „Beauty” i Ewa w „Widoku z mostu” w telewizyjnych inscenizacjach zrealizowanych w ramach projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych „Teatroteka”.

Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia dla studentów uczelni artystycznych (2012), wielu nagród na XXX Festiwalu Szkól Teatralnych w Łodzi: Nagrody jury za rolę w spektaklu „Z Różewicza dyplom”, Nagrody im. prof. Michała Pawlickiego za „inteligencję, humor i nadzieję dla zawodu aktorskiego” oraz Nagrody łódzkich dziennikarzy za „aktorską indywidualność" a także Nagrody dla młodej aktorki za rolę w monodramie „Marzenie Nataszy” w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi na XIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona" w Zabrzu, Nagrody im. Andrzeja Nardellego, przyznanej przez Sekcję Krytyków Teatralnych ZASP za najlepszy debiut aktorski za rolę w „Marzeniu Nataszy” w Teatrze im. Jaracza w Łodzi, „Talentu Trójki” w kategorii: Teatr za „charyzmę sceniczną oraz niezwykłą różnorodność środków aktorskich, pozwalających mierzyć się z kolejnymi postaciami w sposób wiarygodny, warsztatowo nienaganny, przy jednoczesnej, bezwzględnej szczerości wobec siebie i wobec sztuki”, Nagrody Dyrektora Wydziału Kultury UMŁ „Srebrnego Pierścienia” za rolę w monodramie „Marzenie Nataszy”, II Nagrody na 49. Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz Złotej Maski - nagrody łódzkich dziennikarzy dla najlepszego debiutu aktorskiego za rolę w spektaklu „Marzenie Nataszy” w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi.

W swojej rekomendacji do Nagrody, Krystyna Piaseczna i Łukasz Kaczyński z Sekcji Krytyków Teatralnych piszą: >>Dziś (...) jest czołową aktorką nie tylko swojego pokolenia w wielopokoleniowym zespole Teatru im. Jaracza, ale też wśród pozostałych scen dramatycznych Łodzi. Dla widza jest gwarancją najwyższej rangi aktorstwa. Na spektakle Jaracza, w których jest obsadzana, chodzi się już w dużej mierze „na Skrzypczak”. Można dziś łatwo wskazać cechy jej aktorstwa i typy postaci, które pogłębia z sezonu na sezon otwierając widzów na nowe płaszczyzny rozumienia człowieczeństwa/kobiecości. (...) Przyznanie Agnieszce Skrzypczak Nagrody im. Schillera (...) będzie docenieniem nie tylko jej wielkiego talentu, wspaniałej osobowości artystycznej, ale także wzorowej postawy zawodowej: uczciwości i poświęcenia.<<

 

radoslaw-stepien

RADOSŁAW STĘPIEŃ - absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego i Międzywydziałowych Studiów Humanistycznych, kierunek: Wiedza o Teatrze i Filologia Polska na Uniwersytecie Jagiellońskim. Reżyser spektakli, m.in.: „Ohio Impromptu” wg Becketta, „Olbrzym cieniem karła. Szkice ze szklanego serca” wg Herzoga, „Hamlet” wg  Szekspira i tekstów własnych, „Gody” wg „Braci Karamazow”, „Panna Julia” Strindberga, „Hamlet według Wyspiańskiego”. Dramaturg spektakli: „Hymny do nocy” wg Novalisa, „Proces” Kafki w reż. Józefa Opalskiego, czy „Kariera Arturo Ui” wg Brechta.

Stypendysta Rektora Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie i  Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów szkół artystycznych.

Laureat Nagrody Głównej na Festiwalu Młodej Reżyserii w Krakowie za etiudę „Panna Julia” Strindberga, Nagrody Off na Międzynarodowym Gdańskim Festiwalu Szekspirowskim za spektakl „Hamlet” wg Szekspira i tekstów własnych, Nagrody ZAiKS na VIII Forum Młodej Reżyserii za spektakl „Panna Julia” Strindberga, nagrody w konkursie „Młodzi w Starym” za etiudę „Samuel Zborowski” wg Słowackiego.

W rekomendacji do Nagrody Schillera prof. Józef Opalski pisze: >>... był także moim asystentem przy realizacji „Nie całkiem wesołej historii” Czechowa w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Od razu trzeba powiedzieć, iż asystentem wzorowym. Należy on bowiem do młodych artystów obdarzonych nie tylko talentem, ale i niebywałą erudycją (zadziwiającą u tak młodego człowieka) oraz niezwykłą sumiennością i zaangażowaniem. Pozycja pana Stępnia w świecie teatralnym rośnie z dnia na dzień i - jestem przekonany, że teatr polski będzie z niego dumny.<<

My również mamy taką głęboką nadzieję.

Laureatom serdecznie gratulujemy, życząc dalszych sukcesów w twórczej pracy.

mw-h