Logo

INFO


button2

BARBARA LACH i WOJCIECH SZELACHOWSKI laureatami tegorocznej Nagrody HENRYK

BARBARA LACH i WOJCIECH SZELACHOWSKI laureatami tegorocznej Nagrody HENRYK

Gratulujemy!!!

Dotychczasowy Zarząd Sekcji Teatrów Lalkowych (obecnie koordynatorzy Sekcji TL powołani przez Zarząd Główny ZASP), stanowiący nadal Kapitułę Nagrody HENYK, indywidualnej nagrody Sekcji TL ZASP przyznawanej za wybitne osiągniecia artystyczne w dziedzinie teatru lalek oraz za całokształt pracy artystycznej w dziedzinie teatru lalek, po zapoznaniu się z przysłanymi rekomendacjami, na zebraniu w dniu 14 stycznia 2020 roku podjął uchwałę o przyznaniu Nagrody HENRYK.

Tegorocznymi laureatami Nagrody HENRYK, przyznanej po raz dziesiąty, zostali:

BARBARA LACH - aktorka
i
WOJCIECH SZELACHOWSKI - reżyser

Nagroda zostanie wręczona podczas uroczystych obchodów Światowego Dnia Lalkarstwa
23 marca 2020 roku o godzinie 12.oo, organizowanych w sali widowiskowej Instytutu Teatralnego w Warszawie, przez Sekcję Teatrów Lalkowych ZASP, która w tym roku obchodzi 70-lecie powstania za sprawą samego Mistrza Henryka Ryla, patrona nagrody, wraz z POLUNIMA.

BARBARA LACH

Aktorka Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. A. Smolki w Opolu, która ma w swoim dossier wiele znakomitych ról, m.in.: tytułowej Tancerki w spektaklu  w reżyserii Marioli Ordak-Świątkiewicz, Pani Rollison w „Dziadach”, Matki w przedstawieniu „I odsłoniłam noc”, Matki w „Balladynie”, czy Strażnika w „Kolorowych ludziach”.

Laureatka wielu nagród aktorskich, wyróżnień i odznaczeń:

1989 - Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek w Opolu, wyróżnienie za rolę Dziecka w przedstawieniu „Skrzydełka”  w reż. Grzegorza Kwiecińskiego,

1996 - Złota Maska za rolę Czarownicy w przedstawieniu „Malutka Czarownica” w reż. Petra Nosalka,

1997 - Nagroda Artystyczna Wojewody Opolskiego,

1997 - Ogólnopolski Festwiwal Teatrów Lalek w Opolu, wyróżnienie za rolę Pani  Twardowskiej w spektalku „Pan Twardowski” w reż. Petra Nosalka,

2005 - Złota Maska za rolę Matki w spektaklu „...I odsłoniłam noc” w reż. Krystiana Kobyłki,
2006 - Nagroda Marszałka Województwa Opolskiego,

2008 - Brązowy Medal Zasłużony Kultorze Gloria Aris,

2015 - Nagroda Honorowa Prezydenta Miasta Opola za wybitne osiągnięcia w Dziedzinie Kultury,

2016 - wyróżnienie w konursie „Społecznik roku województwa opolskiego 2016”,

2017 - Srebrny Krzyż Zasługi,

2018 - Złota Maska za rolę Tancerki w spektaklu pt. „Tancerka” w reż. Marioli Ordak-Świątkiewicz.

WOJCIECH SZELACHOWSKI

Reżyser, autor sztuk dla dzieci i młodzieży, tekstów piosenek będących ilustracją sztuk własnego autorstwa, jak i innych artystów, autor przekładów i adaptacji utworów, dyrektor artystyczny warszawskiego Teatru Lalka (1992-1994) i Białostockiego Teatru Lalek (1992-2004), w którym obecnie pełni rolę reżysera, łączącego pracę twórczą z pedagogiczną kształcąc przyszłe kadry reżyserskie w warszawskiej Akademii Teatralnej na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białystoku.

Twórca autorskich widowisk, m.in. „Państwo Fajnackich” z jego drugą częścią, „Kabaret DADA”, „Miecz”, „Żywa klasa”, „Baron Munchhausen. Odsłona pierwsza” ( i „Odsłona druga”),  „Cuda w budzie, czyli Demo Teatru Lalka”, „Brzdące, czyli teatr Anioła Stróża”, na wielu „Krótkich kursach...”, w których się wyspecjalizował,  skończywszy. Po pierwszym, „Krótkim kursie piosenki aktorskiej” (zapoczątkowującym własny, o rozpoznawalnym stylu teatr piosenki w BTL-u), który, jak piszą recenzenci, rzucił na kolana widownię Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, nastąpiły kolejne, nie mniej udane: „Krótki kurs wychowania seksualnego”, „Krótki kurs poezji dziecięcej na przykładzie Tuwima”, „Krótki kurs dobrego smaku, czyli opera jednego kelnera” i na koniec „Krótki kurs Wiecznego Grabarza, czyli Dziady reaktywacja”.

Oprócz wyreżyserowanych spektakli, m.in. „Niech żyje Punch”, „Rozmowy z diabłem” Leszka Kołakowskiego (także adaptacja tekstu ), „Alfabet teatru dla analfabetów i zaawansowanych” Tadeusza Nyczka (także adaptacja), czy „Spalona powieść” Jakowa Gołoskowera, jest autorem piosenek ilustrujących spektakle innych reżyserów, wśród których: „Opowieść wigilijna” i „Mr Scrooge” Dickensa w reżyserii Mariana Pecko, „Jaś i Małgosia” i „Królowa krainy śniegu” Zbigniewa Lisowskiego i w jego reżyserii, „Karlsson z dachu” Astrid Lindgren (reż. Zb. Lisowski), „Robinson Cruzoe” (reż. Ondrej Spisak), „Gelsomino w Krainie Kłamczuchów” Gianni Rodariego w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza, „Karampuk, czyli opowieść o króliku z cylindra” Ludwika Jerzego Kerna, czy „Białe tango” Michała Kaźmierczaka w reżyserii Jana Polivki.

Twórczość artysty o rozpoznawalnym stylu, dbającego o młodego widza, czułego na jego oczekiwania i wrażliwość, pozwoliła również dojrzałej publiczności dostrzec i docenić  poezję, oryginalność i wielkość teatru lalek.

Jego twórczość doceniły także liczne grona jurorskie. Lista nagród indywidualnych i zespołowych jest imponująca:

1991
Szczecin - XXVI OPTMF - nagroda zespołowa dla twórców przedstawienia „Kabaret Dada” w Białostockim Teatrze Lalek

1992:
Białystok - nagroda dla spektaklu „Miecz” w reż. W. Szelachowskiego z Białostockiego Teatru Lalek przyznana w plebiscycie na najpopularniejszy spektakl 1991, zorganizowany przez TKT

1992
Wrocław - XVI WROSTJA - Grand Prix dla spektaklu „Kabaret DADA”

1996
Warszawa - V KTO - Wielka Ogródkowa dla twórców i realizatorów przedstawienia „Niech żyje Punch” z Białostockiego Teatru Lalek

1997
Wrocław - WROSTJA - nagroda wrocławskiego Ośrodka Kultury i Sztuki dla spektakli „Niech żyje Punch!” i „Krótki kurs piosenki aktorskiej” oraz nagroda Polskiego Stowarzyszenia Estradowego dla „Krótkiego kursu...” z Białostockiego T. Lalek

1997
nagroda prezydenta Białegostoku dla Białostockiego Teatru Lalek za osiągnięcia artystyczne i promowanie kultury teatralnej

1997
Toruń - IV TST - Złoty Piernik (główna nagroda) dla przedstawienia „Niech żyje Punch” z Białostockiego Teatru Lalek

1997
Warszawa - Konkurs Teatrów Ogródkowych - wyróżnienie specjalne „za każdą minutę ciszy na scenie” dla spektaklu „Kabaret DADA”

1998
Toruń - V TSTL - Grand Prix jury dziecięcego dla spektaklu „Państwo Fajnackich” z Białostockiego Teatru Lalek za to, że „porusza istotne problemy dziecka”

1998
Warszawa - I Warszawski Pałac Teatralny - za najlepsze przedstawienie przeglądu publiczność uznała „Państwo Fajnackich” Białostockiego Teatru Lalek

1999
Opole - XIX FTL - II nagroda jury za reżyserię spektaklu „Państwo Fajnackich” w Białostockim Teatrze Lalek

1999
Wrocław - XX PPA - Nagroda Kapituły im. Aleksandra Bardiniego - dla artysty najbardziej wyróżniającego się w teatrze muzycznym

1999
Warszawa - V OKNWPSW - wyróżnienie w postaci zwrotu części kosztów wystawienia dla spektaklu „Krótki kurs wychowania seksualnego” w BTL

2002
Atest, czyli świadectwo wysokiej jakości i poziomu artystycznego przyznawany przez Polski Ośrodek ASSITEJ dla przedstawienia „Państwo Fajnackich” w Teatrze Lalka w Warszawie

2002
Nagroda im. Jana Dormana przyznawana przez Polski Ośrodek ASSITEJ

2004
Atest - świadectwo wysokiej jakości i poziomu artystycznego, nagroda Polskiego Ośrodka Assitej, przyznana przedstawieniu „Krótki kurs poezji dziecięcej” Juliana Tuwima w Białostockim Teatrze Lalek (scenariusz i reż. Wojciech Szelachowski)

2004
Warszawa - ATEST za rok 2003 - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego dla przedstawienia „Krótki kurs poezji dziecięcej” wg Juliana Tuwima w Białostockim Teatrze Lalek.

2005
Warszawa - ATEST - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego za rok 2004 - dla autorskiego przedstawienia „Brzdące, czyli teatr Anioła Stróża” w Białostockim Teatrze Lalek.

2007
ATEST - Świadectwo Wysokiej Jakości i Poziomu Artystycznego za rok 2006 dla przedstawienia „Cuda w budzie, czyli demo Teatru Lalka” w Teatrze Lalka w Warszawie

2015
Białystok - Nagroda Artystyczna Prezydenta Białegostoku