Aktualności

Finału IV edycji „Międzynarodowego konkursu na koncepcję i realizację lalki/animowanego obiektu/formy teatralnej ANIMATUS”

Już 13 listopada w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” im Stefana Karskiego w Kielcach oraz w kieleckim Instytucie Dizajnu odbędą się wydarzenia podsumowujące tegoroczną edycję „Międzynarodowego konkursu na koncepcję i realizację lalki/animowanego obiektu/formy teatralnej ANIMATUS”.

W programie finału przedsięwzięcia zaplanowano przede wszystkim prezentacje prac laureatów – w tym roku jury nagrodziło Filipa Jaśkiewicza, Jakuba Matysa i Katarzynę Leks. Wszystkie z wyróżnionych koncepcji potwierdzają rosnące zainteresowanie wykorzystywaniem nowych technologii w projektowaniu lalek/obiektów – wyłonieni laureaci stosują w swoich konkursowych realizacjach m.in. elementy sztucznej inteligencji czy bioplastik.
Jak co roku finał ANIMATUSA jest okazją do dyskusji wokół współczesnego lalkarstwa i trendów scenograficznych. Organizatorzy zapraszają na spotkanie z cyklu Forum Form z udziałem gościa specjalnego Davida Zuazoli – hiszpańskiego reżysera, scenografa i konstruktora lalek, a także na wykład „Przestrzeń wirtualna jako środowisko działań performatywnych” przygotowany przez kompozytora, producenta i sound designera Przemka Danowskiego.
Ponadto, w sieci można będzie obejrzeć wystawę fotografii Bartka Warzechy dokumentującą przebieg tegorocznej odsłony konkursu, w tym zwłaszcza proces powstawania konkursowych animantów.
– Dużą wartością ANIMATUSA jest stworzenie przestrzeni twórczej dla laureatów, którzy realizują nagrodzone pomysły w ramach rezydentury artystycznej – mówi Robert Drobniuch, reżyser, obecnie dyrektor Teatru Lalek Guliwer w Warszawie, pomysłodawca i kierownik programowy konkursu. – Wyróżnieni artyści mogą korzystać z pomocy konsultantów i konstruktorów, mają zaplecze do swoich działań i eksploracji. To wymiana wiedzy i doświadczeń, zwłaszcza, że uczestnicy reprezentują różne dziedziny sztuki. Takie otwarcie na różne perspektywy oraz różne rozwiązania techniczne czy rzemieślnicze ma sprzyjać rozwijaniu talentów i umiejętności, a w szerszej perspektywie – rozwijać współczesny teatr formy.
Tegoroczna edycja ANIMATUSA jest ostatnią realizowaną w Kielcach. W ciągu czterech lat do konkursu zgłoszono ponad 200 prac z Polski i zza granicy, a dotychczasowi laureaci stworzyli lalki, animowane obiekty i formy teatralne w różnych technikach – od tradycyjnych mechanizmów przez VR i druk 3D. W ramach wydarzeń towarzyszących konkursowi odbywały się wykłady, debaty, warsztaty, wystawy, pokazy spektakli.
Główną ideą ANIMATUSA jest poszukiwanie nowych środków wyrazu w obszarze szeroko rozumianego teatru formy, eksperymentowanie z materią i wspieranie nowatorskich projektów scenograficznych.

Konkurs „Animatus” jest realizowany przez Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Więcej informacji na stronach: http://animatuscontest.pl ; http://teatrkubus.pl

Galeria zdjęć

DRUKUJ
Udostępnij

Zobacz również

Redakcja „Scen Polskich” ogłasza nabór materiałów prasowych do kolejnego, 14. numeru naszego pisma. Patron numeru: Aleksander Fredro. Hasło wywoławcze: Zgoda! Zgoda? … i gdzie podział się pierwotny zachwyt nad sztuką teatru? Szukajmy w naszych szkicach, esejach, sprawozdaniach i felietonach odpowiedzi na te zasadnicze, dla teatru, jego twórców i odbiorców, pytania.
więcej
Teatr Kropka Theatre zaprasza 4.02.2023 na godz. 19.00 do Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie na wręczenie publikacji p.t. „Teatr Kropka Theatre – 25 lat przekraczania granic. Misterium osobne Jolanty Juszkiewicz”. Wydarzenie poprzedzi prezentacja formy Teatru Emergencji Jolanty Juszkiewicz p.t. „Dialog Śmierci’ na podst. ‘Śmierci z mistrzem dwojakie gadania’ (45’).
więcej
W setną rocznicę urodzin, Teatr Wielki w Poznaniu uczcił pamięć Antoniny Kaweckiej – znakomitej śpiewaczki i pedagoga, posiadającej tytuł Zasłużonego Członka Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Radia, Telewizji i Filmu – ZASP (ówczesna nazwa Stowarzyszenia) oraz Sekcji Teatrów Muzycznych.
więcej
Krystyna Gucewicz-Przybora, krytyczka, autorka wielu książek i tomików poezji, dziennikarka przed laty związana z poczytnym wówczas pismem „Express Wieczorny”, pomysłodawczyni Ostrych Dyżurów Poetyckich „pełnionych” w Teatrze Narodowym, z których dochód przeznaczany był także na rzecz bliskiego naszemu środowisku Domowi Artystów w Skolimowie,
więcej
Julia Szczepańska, aktorka Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, odebrała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego z rąk Krystyny Piasecznej, przewodniczącej Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP oraz Krzysztofa Szustera, prezesa Stowarzyszenia.
więcej
Po zapoznaniu się z tegorocznymi zgłoszonymi kandydaturami, jak również kandydaturami z lat ubiegłych, Kapituła postanowiła przyznać nagrodę GUSTAW 2022 dwóm osobom:
więcej