Search
Generic filters
Aktualności

Jubileusz 50-lecia Polskiego Teatru Tańca

We wtorek, 12 września 2023 roku, dokładnie w 50 rocznicę założenia Polskiego Teatru Tańca, w jego nowej siedzibie przy ul. Taczaka 8 w Poznaniu odbyły się uroczyste obchody Jubileuszu.

Przybyli goście obejrzeli premierowy pokaz filmu dokumentalnego autorstwa Radosława Wysockiego pt. „Mój Teatr” oraz najnowszy spektakl w reżyserii i choreografii Jo Stromgrena pt. „Z kapelusza”. Po spektaklu cały zespół Polskiego Teatru Tańca został uhonorowany złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” – przyznanym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dyrekcji oraz całemu Zespołowi Polskiego Teatru Tańca życzymy kolejnych, wspaniałych jubileuszy.

 

Polski Teatr Tańca jest najstarszym teatrem tańca w Polsce, jedynym, który realizując założenia statutowe, upowszechnia osiągnięcia polskiej sztuki tańca, reprezentując polską scenę teatralno – taneczną podczas najważniejszych wydarzeń artystycznych i kulturalnych na świecie. Różnorodny repertuar, konstruowany w trosce o najwyższą jakość każdego poziomu spektaklu, wynikającej z szacunku dla widza, podejmuje dialog z polską historią i polskim dziedzictwem kulturowym – literackim, muzycznym i ikonograficznym. Tworzy żywą syntezę tradycji i współczesności (m.in. „Żniwa”, „Wesele. Poprawiny”,„Fabula rasa”, „Kurka Wodna albo urojenie”), czyniąc z polskich elementów tożsamościowych indywidualną, niepowtarzalną cechę, która czyni Polski Teatr Tańca atrakcyjnym dla świata. Teatr czerpie też ze światowej spuścizny kulturowej (m.in. „Romeos&Julias unplagued. Traumstadt”- w koprodukcji z bodytalk) oraz związków człowieka z naturą (m.in. spektakle dla najmłodszych widzów – „KoczkodanSE”, „InstykTY”). Spektakle Polskiego Teatru Tańca charakteryzuje integracja intencji, myśli i formy wyrazu – używając najbardziej prymarnego instrumentu, jaki jest ludzkie ciało, czyni z niego narzędzie w ważnych z egzystencjalnego czy społecznego punktu widzenia sprawach – taniec jest jednym ze środków służących artystycznej wypowiedzi, ale nie jednym. Teatr buduje repertuar dla różnych grup widzów i dla różnych miejsc prezentacji – do czerwca 2023 roku Polski Teatr Tańca, zrealizował ponad 250 premier, gościł na pięciu kontynentach, został wyróżniony wieloma nagrodami. Artyści – tancerze, budujący zespół Polskiego Teatru Tańca, obdarzeni są niepowtarzalnym wyrazem ruchowym, a jednocześnie ze swobodą korzystają z różnych technik i stylów tańca, poruszają się między konwencjami teatralnymi i choreograficznymi, używają środków aktorskich, akrobatycznych, pantomimicznych, wokalnych. Polski Teatr Tańca to „teatr organiczny”, łączący naturę, architekturę i sztukę, powiązany z ideą „pracy organicznej” – nadrzędną wartością jest praca zespołowa, organiczna współpraca pomiędzy zespołami artystycznym, technicznym, produkcyjnym, administracyjnym, komunikacyjnym. Wspólnotowe działanie dla innej wspólnoty, którą jest publiczność.

Profesjonalny, autonomiczny zespół, od momentu założenia w 1973 roku przeszedł ewolucję od formy teatru baletowego do współczesnego gatunku teatru tańca. Poszukując nowych środków wyrazu, przekracza granice stylistyczne i gatunkowe, eksplorując nowe dla teatru przestrzenie teatralne i opierając proces tworzenia na improwizacji. Dorobek Polskiego Teatru Tańca budowali i budują wybitni artyści, których kreacje na trwałe zapisały się w historii polskiej sceny tańca, jak choćby Krzysztof Pastor czy Emil Wesołowski. Światowy format dokonań Polskiego Teatru Tańca współtworzą cieszący się międzynarodowym uznaniem choreografowie, jak Anna Sokolov, Birgit Cullberg, Mats Ek, Örjan Andersson, Karine Saporta, Jo Strømgren czy Ohad Naharin. Zachowując instytucjonalną ciągłość, Polski Teatr Tańca przeobraża się pod wpływem wizji kreowanych przez kolejnych dyrektorów: Conrada Drzewieckiego, Mirosława Różalskiego, Ewy Wycichowskiej, Iwony Pasińskiej.

Od sezonu 2016/2017 do chwili obecnej.

Zachowując instytucjonalną ciągłość, Polski Teatr Tańca przeobraża się pod wpływem wizji kreowanych przez kolejnych dyrektorów: Conrada Drzewieckiego, Mirosława Różalskiego, Ewy Wycichowskiej, Iwony Pasińskiej, która kieruje Polskim Teatrem Tańca od 1 września 2016 roku. Pod kierunkiem choreografki, dramaturżki ruchu, teatrolożki, wieloletniej pierwszej solistki, Polski Teatr Tańca dąży do odhermetyzowania teatru tańca. Intensywnie współpracuje z dramaturgami i reżyserami teatralnymi, tworzy choreograficzne projekty filmowe oraz wydawnictwa dedykowane sztuce tańca, korespondujące z koncepcją „książki artystycznej”. Realizuje premiery teatralne i telewizyjne (na antenie TVP Kultura), jest organizatorem dwóch festiwali – Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca „Granice natury – granice kultury” (od kwietnia 2021 roku) oraz Międzynarodowego Festiwalu „1 strona – 1 spojrzenie – 180 sekund” (od grudnia 2019), bierze udział w projektach unijnych angażujących najlepsze sceny tańca z całej Europy (CLASH! When Classic And Contemporary Dance Collide And New Forms Emerge (2018 – 2020), UP2DANCE – rozwój profili zawodowych w kierunku tańca współczesnego (2019-2021). Chroniąc unikatowe na skalę światową dziedzictwo kulturalne – polskiej sztuki tańca i Polskiego Teatru Tańca – w 2017 roku Teatr pozyskał środki na realizację projektu „Adaptacja budynków położonych w Poznaniu przy ul. Taczaka (w tym renowacja kamienicy) na cele kulturalne Polskiego Teatru Tańca wraz z wyposażeniem” z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014+. W ten sposób zyskał własną siedzibę i warunki do rozwoju, przyczyniając się zachowania dziedzictwa zabytkowej kamienicy oraz licznych „świadków historii”.

Za swoją interdyscyplinarną Polski Teatr Tańca działalność otrzymał wiele nagród, m.in. 3 nagrody podczas 46. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Finału VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury „Klasyka Żywa”(Opole, 2021) oraz Nagrodę Złotego Yoricka – nagrodę główną w konkursie na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira podczas 26. Festiwalu Szekspirowskiego (Gdańsk, 2022); liczne nagrody dla choreograficznych projektów filmowych: nagrody Best of Fest – Arts Triangle – Dance Film Festival w Dallas (USA, 2018), I nagrodę Mexico City Videodance Festival (Meksyk, 2018), Nagrodę Lyncha (Lynch Award) dla najlepszego filmu autorskiego na Austin Arthouse Film Festival (USA, 2019), Zebra Award na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Beijing Fringe Festival 2020 za „najlepszy film zagraniczny” (Chiny, 2020), nagrodę jury w kategorii Best Film podczas międzynarodowego konkursu Imajitari – International Dance Film Festival w Dżakarcie (Indonezja, 2021), I nagrodę Best International Dance Film Short na Festiwalu FASS Forward w Quebec (Kanada, 2021), nagrodę jury w kategorii Najlepsza choreografia w ramach 3. edycji ZED Festival Internationale Videodanza w Bolonii (Włochy, 2021), nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu RIFF: R.E.D w Eina (Norwegia, 2022), nagrodę za najlepszą reżyserię dla Iwony Pasińskiej i wyróżnienie w kategorii „najlepszy film tańca” na XII Encuentro Para Cinéfagos (Festival de CineArte en la Frontera – (Wenezuela, 2022). Wydawnictwa Polskiego Teatru Tańca otrzymały nagrody w ogólnopolskim Konkursie Najpiękniejsze Książki Roku 2018 i 2020, Złoty Medal w konkursie European Design Awards(2021), Brązowy Medal w konkursie „Best Book Design from all over the World”(2022), znalazły się w gronie 50 najlepiej zaprojektowanych na świecie w zestawieniu „50 books”,przygotowanym przez The Professional Association for Design oraz Design Observer (2019). Choreograficzny projekt filmowy „Ta Mara” był częścią ekspozycji podczas Wystawy Światowej EXPO 2020 w Dubaju. Polski Teatr Tańca otrzymał też Nagrodę Orła Wprost w kategorii „samorząd” Regionu Wielkopolska za efektywne wykorzystywanie środków europejskich i stosowanie technik innowacyjnych (2022).

Od sezonu 1973/74 – 2015 /2016.

Poczynając od sezonu 1973/74 do 1986/1987, w okresie, kiedy teatrem kierował jego założyciel Conrad Drzewiecki, prekursorskie przedsięwzięcia artystyczne usytuowały Teatr w gronie najlepszych zespołów europejskich, czego dowodem były m.in. liczne zaproszenia na międzynarodowe festiwale baletowe. Przez 27 sezonów (od 1988/1989) dyrektorem naczelnym i artystycznym Polskiego Teatru Tańca była Ewa Wycichowska, która rozwinęła oryginalną koncepcję inscenizacyjno-choreograficzną zmierzającą do syntezy sztuk. Uzupełniła również pierwotną wizję teatru autorskiego, zapraszając do współpracy wybitnych twórców z całego świata. Poszerzając swoją działalność o pierwiastek edukacyjno-warsztatowy Polski Teatr Tańca organizował w latach 1994–2016 Międzynarodowe Warsztaty Tańca Współczesnego oraz (od 2004 roku) Międzynarodowy Festiwalu Teatrów Tańca (również pod nazwą Dancing Poznań).

Polski Teatr Tańca wczoraj i dziś. 

Od początku swojego istnienia, Polski Teatr Tańca występował na scenach całego świata podczas takich festiwali, jak: Bregener Festspiele (Niemcy, 1976), XV Międzynarodowy Festiwal Baletowy (Francja, 1977), Festiwal Tańca i Muzyki (Finlandia 1980), Musica Sacra (Włochy 1980), Międzynarodowy Festiwal Baletowy (Turcja, 1985), Międzynarodowy Festiwal Muzyki (Turcja, 1993), Drezdeński Festiwal Muzyczny (Drezno, 1993), Chopin Festival w Hamamatsu (Japonia, 1995), Karmiel Dance Festival (Izrael,1990), Festiwal Sztuki w Edynburgu (nagroda Fringe First Special Award – Międzynarodowy Festiwal Teatralny w Edynburgu za spektakl „Samotność fauna” w choreografii Ewy Wycichowskiej; Wielka Brytania, 1992), Danza Festival w Vicenzy (Włochy, 1996), St. Gallen Festival (Szwajcaria, 1998), Chopin i jego Przyjaciele w Nowym Jorku (USA, 1999), Tydzień Kultury Europejskiej (Indie, 2003), Iberoamerykańską Stolica Kultury (Ekwador, 2004), VI Międzynarodowy Festiwal Tańca ( Węgry, 2008), Międzynarodowe Biennale Tańca w Kurytybie (Brazylia, 2012), Coda Festival (Norwegia, 2013), China Shanghai International Arts Festival( Chiny, 2018), 15. edycji Belgrad Dance Festival (Serbia, 2018), Międzynarodowy Festiwal Tańca Quinzena de Dança de Almada (Portugalia, 2019). Prezentował się w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance (Wielka Brytania, 2019) oraz podczas 23. Cypryjskiego Festiwalu Tańca Współczesnego (Cypr, 2022).

W 2017 roku Polski Teatr Tańca odbył najdłuższe w dotychczasowej historii tournée w Azji, obejmujące sześć realizacji w ośrodkach teatralnych: Harbin Opera House, Tianjin Opera House i Poly Theatre w Shenzhen.

Polski Teatr Tańca pojawia się regularnie w różnych ośrodkach w Polsce. Brał udział m.in. w programie Scena Tańca Studio Warszawie (2017, 2018, 2020 ) czy X Dniach Sztuki Tańca, organizowanych przez Teatr Wielki – Operę Narodową i Polski Balet Narodowy (2019). Dociera też ze swoją ofertą do mniejszych ośrodków (m.in. projekty Pogranicze tańca (2020) czy Eksplozja tańca – gdy tradycja zderza się z nowoczesnością – tournée Polskiego Teatru Tańca po scenach polskich (2022).

Obecnie Polskiego Teatru Tańca siedziba mieści się przy ul. S. Taczaka 8 w Poznaniu.

 

fot. Andrzej Grabowski

Zobacz również

Złoty Medal “Zasłużony Kulturze Gloria Artis” dla Zygmunta Marka Mokrowieckiego!
Marta RAU tegoroczną laureatką Nagrody HENRYK!
Prapremiera monodramu Anny Januszewskiej „Matka Putina” (Fundusze SKE)
„SCENY POLSKIE” ogłaszają!
Spot promujący akcję „1,5% dla DAW w Skolimowie”
Spotkanie Zarządu Sekcji Repartycyjnej Filmu, Serialu i Teatru Telewizji
Najszczersze kondolencje dla Dyrektora Generalnego ZASP
Spotkanie Zarządu Sekcji Teatrów Lalkowych ZASP
POMOC SOCJALNA DLA TWÓRCÓW I ARTYSTÓW
Spotkanie Sekcji Estrady ZASP
Słuchowisko w najbliższą sobotę w radiowej Jedynce
Konferencja prasowa SFP