Aktualności

Orędzie na Światowy Dzień Lalkarstwa 2022

Morze zawsze niosło gawędziarzy i ich historie z jednego brzegu na drugi, z jednej wyspy na drugą, z jednego kontynentu na wszystkie inne. Historie wirowały w nim, mieszając się w wielu kulturalnych kotłach, przez co stawały się magiczne i nieśmiertelne.

Od zarania dziejów opowieści uzupełniały się tworząc historie pełne morskich smoków, syren i wielu innych fantastycznych stworzeń.

Morskimi drogami podróżowały zarówno księżniczki jak i piraci, żeglarze i handlarze, świty rzemieślników i nadwornych błaznów. A kiedy podróżowali tak z jednej kultury do drugiej, powstawały  wielkie mitologie, takie jak Mahabharata, Ramajana, Sagar Manthan, opowieści o Sindbadzie Żeglarzu, Wędrówka na Zachód, Księga Tysiąca i Jednej Nocy…

Na przestrzeni wieków historie zmieniały się wraz z każdym kolejnym opowiadaniem, budując kolejne subtelne warstwy. Zabawne, rozpraszające, karmiące dusze podróżników, poszukiwaczy przygód, złoczyńców i bohaterów z odległych nieznanych krain.

Morze wciąż pozostaje magiczne i tajemnicze, wpływając na życie milionów istnień zamieszkujących naszą planetę. Morze karmi, podtrzymuje i zamieszkuje wyobraźnię wszystkich. Jest siłą, z której powstało  życie na tej planecie.

Ale dzisiejsza rzeczywistość może niepokoić. Morze to dziś nasza ostatnia granica – granica między nami a końcem życia, jakie znamy. Dziś morze jest zanieczyszczone, łapczywie walczy o oddech niszczony sieciami chciwości i niedbałego marnotrawstwa. Zostało zredukowane do wypełnionej śmieciami zupy składającej się z umierających koralowców i umierającego życia morskiego. Każdy z nas jest częścią tej smutnej rzeczywistości.

Oto więc wyzwanie dla wszystkich dzisiejszych opowiadaczy historii, aby ożywić szacunek dla Mórz Ziemi – naszego jedynego domu.

Zaangażujmy nasze wspólne talenty w to zadanie.

Już teraz!

MorzeRanjana Pandey

Ranjana Pandey

Indyjska lalkarka, dramaturżka, reżyserka teatralna i telewizyjna, pedagożka. Ukończyła Uniwersytet w Delhi w zakresie literatury angielskiej, gdzie otrzymała tytuł magistra w dziedzinie komunikacji masowej i dyplom z dziennikarstwa. Zdobywała umiejętności lalkarskie w Belgii w Theatre Toone, Theatre Tilapin i Théâtre Royal du Peruchet.

W 1982 roku Ranjana Pandey założyła Jan Madhyam („medium ludu” lub „z ludu”) – edukacyjną grupę lalkarską opartą na społeczności medialnej. Ranjana Pandey jest jedną z pionierek na subkontynencie indyjskim, która wykorzystuje lalkarstwo jako terapię.

Pracuje na kilku wyższych uczelniach, zajmując się szkoleniami dla nauczycieli i szkoleniami w zakresie masowej komunikacji, w tym na Jamia Millia Islamia Uniwersity w New Delhi. Prowadzi również warsztaty lalkarskie w zakresie edukacji, terapii i rozwoju.

DRUKUJ
Udostępnij

Zobacz również

Redakcja „Scen Polskich” ogłasza nabór materiałów prasowych do kolejnego, 14. numeru naszego pisma. Patron numeru: Aleksander Fredro. Hasło wywoławcze: Zgoda! Zgoda? … i gdzie podział się pierwotny zachwyt nad sztuką teatru? Szukajmy w naszych szkicach, esejach, sprawozdaniach i felietonach odpowiedzi na te zasadnicze, dla teatru, jego twórców i odbiorców, pytania.
więcej
Teatr Kropka Theatre zaprasza 4.02.2023 na godz. 19.00 do Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie na wręczenie publikacji p.t. „Teatr Kropka Theatre – 25 lat przekraczania granic. Misterium osobne Jolanty Juszkiewicz”. Wydarzenie poprzedzi prezentacja formy Teatru Emergencji Jolanty Juszkiewicz p.t. „Dialog Śmierci’ na podst. ‘Śmierci z mistrzem dwojakie gadania’ (45’).
więcej
W setną rocznicę urodzin, Teatr Wielki w Poznaniu uczcił pamięć Antoniny Kaweckiej – znakomitej śpiewaczki i pedagoga, posiadającej tytuł Zasłużonego Członka Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Radia, Telewizji i Filmu – ZASP (ówczesna nazwa Stowarzyszenia) oraz Sekcji Teatrów Muzycznych.
więcej
Krystyna Gucewicz-Przybora, krytyczka, autorka wielu książek i tomików poezji, dziennikarka przed laty związana z poczytnym wówczas pismem „Express Wieczorny”, pomysłodawczyni Ostrych Dyżurów Poetyckich „pełnionych” w Teatrze Narodowym, z których dochód przeznaczany był także na rzecz bliskiego naszemu środowisku Domowi Artystów w Skolimowie,
więcej
Julia Szczepańska, aktorka Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, odebrała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego z rąk Krystyny Piasecznej, przewodniczącej Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP oraz Krzysztofa Szustera, prezesa Stowarzyszenia.
więcej
Po zapoznaniu się z tegorocznymi zgłoszonymi kandydaturami, jak również kandydaturami z lat ubiegłych, Kapituła postanowiła przyznać nagrodę GUSTAW 2022 dwóm osobom:
więcej