Search
Generic filters
Aktualności

Krytyczki i krytycy tańca w Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Anna Królica

Podczas II Kongresu Tańca, który odbył się we wrześniu 2020 roku, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcony został krytyce tańca. Intensywne dyskusje, toczone zarówno podczas kongresu, jak i spotkań przygotowujących do niego wskazały potrzebę rozbudowywania środowiska krytycznego oraz szerszego rozpowszechniania informacji o tworzonych przez nie materiałach.

Pomysł zrodził się podczas Kongresu, gdzie Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Monika Myśliwiec zaprosiła do współpracy młodych krytyków. W związku z tym, z inicjatywy Anny Królicy i Hanny Raszewskiej-Kursy rozpoczęte zostały działania, zmierzające do aktywnego uczestniczenia niezależnych krytyczek i krytyków w pracach ZASP, co w przyszłości miałoby doprowadzić do powstania Sekcji Krytyki Tańca.

Dlatego też w 2021 roku jako grupa krytyczek i krytyków tańca wstąpili do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Są to osoby publikujące w różnych pismach oraz serwisach internetowych. Aktywnie uczestniczą w premierach, festiwalach czy innych wydarzeniach, organizowanych przez środowisko tańca w Polsce i za granicą. Poprzez przygotowywane przez nich materiały chcemy przybliżyć Państwu zarówno to, co dzieje się w tańcu, jak i to, w jaki sposób o tym piszą. Zapraszamy do lektury publikowanych przez Nich treści, które publikować będziemy w cyklicznie na stronie głównej ZASP jak i fb.

Anna Królica – krytyczka, kuratorka i badaczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „Zarządzanie kulturą”. Jest autorką książek Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011), Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowie z Anną Królicą (2013), kuratorką i redaktorką albumu Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca (2017). Znajduje się wśród autorów Słownika tańca XX i XXI wieku, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki. Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna i Schlemmer. Analogie, Archiwum ciała, Z perspektywy żaby, „Róbmy miłość, a nie wojnę. Stypendystka MKiDN (2012, 2020) i Miasta Kraków. Od 2017 prowadzi gościnnie cykl o kuratorowaniu projektów tanecznych w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 2008-2016 prowadziła zajęcia dotyczące tańca na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2017-2019 pracowała jako kurator-koordynator ds. programowych w Polskim Teatrze Tańca. Była koordynatorką merytoryczną I Kongresu Tańca. W latach 2011-2013 pełniła funkcję przewodniczącej Rady Programowej ds. tańca w Instytucie Muzyki i Tańca. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i  2017. Prowadziła w latach 2006-2011 portal nowytaniec.pl. Przynależy do Związków Artystów Scen Polskich.

 

Linki do wybranych tekstów:

 

Anna  Królica, Inaczej widziana włoska scena tańca, w: „Teatr” nr 3 /2022,

https://teatr-pismo.pl/17644-inaczej-widziana-wloska-scena-tanca/

 

Anna Królica, Wokół idei laboratoriów w przestrzeni tańca, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-21/wokol-idei-laboratoriow-w-przestrzeni-tanca

 

Anna Królica, Witkacy i taniec, w: „ Teatralny”

https://teatralny.pl/recenzje/witkacy-i-taniec,3395.html?fbclid=IwAR0gq6M62u89OUCbdIQNXXxuk1UFtKrnBKEGpF3xb1hBq6sOpMfOpTLvmzA

Historyczne:

 

Anna Królica, W cieniu Piny Bausch, w: „Dwutygodnik” wydanie 08 nr 07/2009

https://www.dwutygodnik.com/artykul/296-pina-bausch-1940-2009-w-cieniu-bausch.html?fbclid=IwAR24soS110j5nSMWvmqqHtml_PNHuzQ9r6QwkxVeJlRqRqYA0jP0SI-zm74

 

Anna Królica, Groteskowe ciała i współczesna choreografia, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-2/groteskowe-ciala-kantor-i-wspolczesna-choreografia

 

fot. archiwum Anna Królica

Zobacz również