Search
Generic filters

Aktualności

Krytyczki i krytycy tańca w Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Anna Królica

Podczas II Kongresu Tańca, który odbył się we wrześniu 2020 roku, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcony został krytyce tańca. Intensywne dyskusje, toczone zarówno podczas kongresu, jak i spotkań przygotowujących do niego wskazały potrzebę rozbudowywania środowiska krytycznego oraz szerszego rozpowszechniania informacji o tworzonych przez nie materiałach.

Pomysł zrodził się podczas Kongresu, gdzie Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Monika Myśliwiec zaprosiła do współpracy młodych krytyków. W związku z tym, z inicjatywy Anny Królicy i Hanny Raszewskiej-Kursy rozpoczęte zostały działania, zmierzające do aktywnego uczestniczenia niezależnych krytyczek i krytyków w pracach ZASP, co w przyszłości miałoby doprowadzić do powstania Sekcji Krytyki Tańca.

Dlatego też w 2021 roku jako grupa krytyczek i krytyków tańca wstąpili do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Są to osoby publikujące w różnych pismach oraz serwisach internetowych. Aktywnie uczestniczą w premierach, festiwalach czy innych wydarzeniach, organizowanych przez środowisko tańca w Polsce i za granicą. Poprzez przygotowywane przez nich materiały chcemy przybliżyć Państwu zarówno to, co dzieje się w tańcu, jak i to, w jaki sposób o tym piszą. Zapraszamy do lektury publikowanych przez Nich treści, które publikować będziemy w cyklicznie na stronie głównej ZASP jak i fb.

Anna Królica – krytyczka, kuratorka i badaczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „Zarządzanie kulturą”. Jest autorką książek Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011), Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowie z Anną Królicą (2013), kuratorką i redaktorką albumu Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca (2017). Znajduje się wśród autorów Słownika tańca XX i XXI wieku, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki. Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna i Schlemmer. Analogie, Archiwum ciała, Z perspektywy żaby, „Róbmy miłość, a nie wojnę. Stypendystka MKiDN (2012, 2020) i Miasta Kraków. Od 2017 prowadzi gościnnie cykl o kuratorowaniu projektów tanecznych w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 2008-2016 prowadziła zajęcia dotyczące tańca na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2017-2019 pracowała jako kurator-koordynator ds. programowych w Polskim Teatrze Tańca. Była koordynatorką merytoryczną I Kongresu Tańca. W latach 2011-2013 pełniła funkcję przewodniczącej Rady Programowej ds. tańca w Instytucie Muzyki i Tańca. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i  2017. Prowadziła w latach 2006-2011 portal nowytaniec.pl. Przynależy do Związków Artystów Scen Polskich.

 

Linki do wybranych tekstów:

 

Anna  Królica, Inaczej widziana włoska scena tańca, w: „Teatr” nr 3 /2022,

https://teatr-pismo.pl/17644-inaczej-widziana-wloska-scena-tanca/

 

Anna Królica, Wokół idei laboratoriów w przestrzeni tańca, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-21/wokol-idei-laboratoriow-w-przestrzeni-tanca

 

Anna Królica, Witkacy i taniec, w: „ Teatralny”

https://teatralny.pl/recenzje/witkacy-i-taniec,3395.html?fbclid=IwAR0gq6M62u89OUCbdIQNXXxuk1UFtKrnBKEGpF3xb1hBq6sOpMfOpTLvmzA

Historyczne:

 

Anna Królica, W cieniu Piny Bausch, w: „Dwutygodnik” wydanie 08 nr 07/2009

https://www.dwutygodnik.com/artykul/296-pina-bausch-1940-2009-w-cieniu-bausch.html?fbclid=IwAR24soS110j5nSMWvmqqHtml_PNHuzQ9r6QwkxVeJlRqRqYA0jP0SI-zm74

 

Anna Królica, Groteskowe ciała i współczesna choreografia, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-2/groteskowe-ciala-kantor-i-wspolczesna-choreografia

 

fot. archiwum Anna Królica
DRUKUJ
Udostępnij

Zobacz również

Sekcja Teatrów Dramatycznych ZASP corocznie zaznacza swoją obecność na tym Konkursie fundując finansową aktorską Nagrodę im. Jana Świderskiego, przyznawaną przez Jury Konkursu.
więcej
Na kanale youtube ukazał się właśnie reportaż o wspaniałej Artystce i Cudownej Kobiecie – śp. Danucie Muszyńskiej – Zamorskiej. Reportaż powstał na podstawie rozmowy, którą autorzy filmu przeprowadzili w 2021 roku z Artystką. Intencją pani Danuty była wewnętrzna potrzeba podzielenia się z sympatykami swojej twórczości jak i osobami pragnącymi poznać bliżej jej osobę.
więcej
Uprzejmie informujemy, że przerwa urlopowa Zarządu ZASP Oddział we Wrocławiu jest zaplanowana od 1 do 31 lipca 2022 r. Jednocześnie informujemy, że Biuro Oddziału w dniach 12 sierpnia 2022 r. do 25 sierpnia 2022 r. będzie nieczynne z powodu urlopu.
więcej
Intensywny czas wypełniony sztuką, mniej lub bardziej interesującymi, czy odkrywczymi propozycjami studentów ośmiu uczelni z Czech, Słowacji, Ukrainy, Niemiec i Polski oraz warsztatami i seminariami a także spektaklami pokazanymi w Białostockim Teatrze Lalek w nurcie profesjonalnym.
więcej
W krakowskim Klubie Aktora SPATif-ZASP oficjalnie zakończyliśmy sezon. Podczas tego uroczystego spotkania Wojewoda Małopolski – Łukasz Kmita wręczył Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, przyznane przez Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Prof. Piotra Glińskiego, siedmiu członkom Oddziału ZASP w Krakowie.
więcej
W klubie Aktora ZASP – SPATiF otwarto wystawę Krystyny Zachwatowicz-Wajdy „Krystyna Zachwatowicz-Wajda w Starym Teatrze”. Po uroczystej laudacji Prof. Józefa Opalskiego, spotkanie z artystką poprowadził dziennikarz, filmoznawca, krytyk teatralny i filmowy – Łukasz Maciejewski. Wystawę można oglądać do końca października 2022 w Klubie Aktora ZASP-SPATiF, Rynek Główny 41.
więcej
Kontakt

Sekretariat Biura ZASP

Jarosław Prytycki
+48 22 696 79 00
E-mail: zasp@zasp.pl

Adres

Al. Ujazdowskie 45

00-536 Warszawa
Biuro czynne:
pon. – pt. 9.00 – 17.00

Copyright © 2021 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.

Webdesign by Pink Design