- 1 lipca 2022,
- 22:55
Sekcja Teatrów Dramatycznych ZASP corocznie zaznacza swoją obecność na tym Konkursie fundując finansową aktorską Nagrodę im. Jana Świderskiego, przyznawaną przez Jury Konkursu.
więcej
Pomysł zrodził się podczas Kongresu, gdzie Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Monika Myśliwiec zaprosiła do współpracy młodych krytyków. W związku z tym, z inicjatywy Anny Królicy i Hanny Raszewskiej-Kursy rozpoczęte zostały działania, zmierzające do aktywnego uczestniczenia niezależnych krytyczek i krytyków w pracach ZASP, co w przyszłości miałoby doprowadzić do powstania Sekcji Krytyki Tańca.
Dlatego też w 2021 roku jako grupa krytyczek i krytyków tańca wstąpili do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Są to osoby publikujące w różnych pismach oraz serwisach internetowych. Aktywnie uczestniczą w premierach, festiwalach czy innych wydarzeniach, organizowanych przez środowisko tańca w Polsce i za granicą. Poprzez przygotowywane przez nich materiały chcemy przybliżyć Państwu zarówno to, co dzieje się w tańcu, jak i to, w jaki sposób o tym piszą. Zapraszamy do lektury publikowanych przez Nich treści, które publikować będziemy w cyklicznie na stronie głównej ZASP jak i fb.
Anna Królica – krytyczka, kuratorka i badaczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „Zarządzanie kulturą”. Jest autorką książek Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011), Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowie z Anną Królicą (2013), kuratorką i redaktorką albumu Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca (2017). Znajduje się wśród autorów Słownika tańca XX i XXI wieku, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki. Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna i Schlemmer. Analogie, Archiwum ciała, Z perspektywy żaby, „Róbmy miłość, a nie wojnę. Stypendystka MKiDN (2012, 2020) i Miasta Kraków. Od 2017 prowadzi gościnnie cykl o kuratorowaniu projektów tanecznych w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 2008-2016 prowadziła zajęcia dotyczące tańca na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2017-2019 pracowała jako kurator-koordynator ds. programowych w Polskim Teatrze Tańca. Była koordynatorką merytoryczną I Kongresu Tańca. W latach 2011-2013 pełniła funkcję przewodniczącej Rady Programowej ds. tańca w Instytucie Muzyki i Tańca. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i 2017. Prowadziła w latach 2006-2011 portal nowytaniec.pl. Przynależy do Związków Artystów Scen Polskich.
Linki do wybranych tekstów:
Anna Królica, Inaczej widziana włoska scena tańca, w: „Teatr” nr 3 /2022,
https://teatr-pismo.pl/17644-inaczej-widziana-wloska-scena-tanca/
Anna Królica, Wokół idei laboratoriów w przestrzeni tańca, w: „Performer”
https://grotowski.net/performer/performer-21/wokol-idei-laboratoriow-w-przestrzeni-tanca
Anna Królica, Witkacy i taniec, w: „ Teatralny”
Historyczne:
Anna Królica, W cieniu Piny Bausch, w: „Dwutygodnik” wydanie 08 nr 07/2009
Anna Królica, Groteskowe ciała i współczesna choreografia, w: „Performer”
https://grotowski.net/performer/performer-2/groteskowe-ciala-kantor-i-wspolczesna-choreografia
Sekretariat Biura ZASP
Jarosław Prytycki
+48 22 696 79 00
E-mail: zasp@zasp.pl
Al. Ujazdowskie 45
00-536 Warszawa
Biuro czynne:
pon. – pt. 9.00 – 17.00
Copyright © 2021 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.