Search
Generic filters

Aktualności

Krytyczki i krytycy tańca w Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Anna Królica

Podczas II Kongresu Tańca, który odbył się we wrześniu 2020 roku, jeden z paneli dyskusyjnych poświęcony został krytyce tańca. Intensywne dyskusje, toczone zarówno podczas kongresu, jak i spotkań przygotowujących do niego wskazały potrzebę rozbudowywania środowiska krytycznego oraz szerszego rozpowszechniania informacji o tworzonych przez nie materiałach.

Pomysł zrodził się podczas Kongresu, gdzie Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Monika Myśliwiec zaprosiła do współpracy młodych krytyków. W związku z tym, z inicjatywy Anny Królicy i Hanny Raszewskiej-Kursy rozpoczęte zostały działania, zmierzające do aktywnego uczestniczenia niezależnych krytyczek i krytyków w pracach ZASP, co w przyszłości miałoby doprowadzić do powstania Sekcji Krytyki Tańca.

Dlatego też w 2021 roku jako grupa krytyczek i krytyków tańca wstąpili do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Są to osoby publikujące w różnych pismach oraz serwisach internetowych. Aktywnie uczestniczą w premierach, festiwalach czy innych wydarzeniach, organizowanych przez środowisko tańca w Polsce i za granicą. Poprzez przygotowywane przez nich materiały chcemy przybliżyć Państwu zarówno to, co dzieje się w tańcu, jak i to, w jaki sposób o tym piszą. Zapraszamy do lektury publikowanych przez Nich treści, które publikować będziemy w cyklicznie na stronie głównej ZASP jak i fb.

Anna Królica – krytyczka, kuratorka i badaczka tańca, prezeska Fundacji Performa. Ukończyła teatrologię oraz rusycystykę na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także podyplomowe studia „Zarządzanie kulturą”. Jest autorką książek Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011), Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowie z Anną Królicą (2013), kuratorką i redaktorką albumu Nienasycenie spojrzenia. Fotografia tańca (2017). Znajduje się wśród autorów Słownika tańca XX i XXI wieku, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki. Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna i Schlemmer. Analogie, Archiwum ciała, Z perspektywy żaby, „Róbmy miłość, a nie wojnę. Stypendystka MKiDN (2012, 2020) i Miasta Kraków. Od 2017 prowadzi gościnnie cykl o kuratorowaniu projektów tanecznych w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. W latach 2008-2016 prowadziła zajęcia dotyczące tańca na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2017-2019 pracowała jako kurator-koordynator ds. programowych w Polskim Teatrze Tańca. Była koordynatorką merytoryczną I Kongresu Tańca. W latach 2011-2013 pełniła funkcję przewodniczącej Rady Programowej ds. tańca w Instytucie Muzyki i Tańca. Była jurorką Komisji Artystycznej podczas Polskiej Platformy Tańca w latach 2008, 2012 i  2017. Prowadziła w latach 2006-2011 portal nowytaniec.pl. Przynależy do Związków Artystów Scen Polskich.

 

Linki do wybranych tekstów:

 

Anna  Królica, Inaczej widziana włoska scena tańca, w: „Teatr” nr 3 /2022,

https://teatr-pismo.pl/17644-inaczej-widziana-wloska-scena-tanca/

 

Anna Królica, Wokół idei laboratoriów w przestrzeni tańca, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-21/wokol-idei-laboratoriow-w-przestrzeni-tanca

 

Anna Królica, Witkacy i taniec, w: „ Teatralny”

https://teatralny.pl/recenzje/witkacy-i-taniec,3395.html?fbclid=IwAR0gq6M62u89OUCbdIQNXXxuk1UFtKrnBKEGpF3xb1hBq6sOpMfOpTLvmzA

Historyczne:

 

Anna Królica, W cieniu Piny Bausch, w: „Dwutygodnik” wydanie 08 nr 07/2009

https://www.dwutygodnik.com/artykul/296-pina-bausch-1940-2009-w-cieniu-bausch.html?fbclid=IwAR24soS110j5nSMWvmqqHtml_PNHuzQ9r6QwkxVeJlRqRqYA0jP0SI-zm74

 

Anna Królica, Groteskowe ciała i współczesna choreografia, w: „Performer”

https://grotowski.net/performer/performer-2/groteskowe-ciala-kantor-i-wspolczesna-choreografia

 

fot. archiwum Anna Królica
DRUKUJ
Udostępnij

Zobacz również

Koleżanki i Koledzy, Autorki i Autorzy! Redakcja Scen Polskich pracuje nad 12. i 13. numerem pisma. Tematem wiodącym numeru 12. będą „Romantyczni wizjonerzy, czyli Romantyzm 2.0 ”, a numeru 13. „Teatr od Jana Dormana do Janusza Ryla-Krystianowskiego”.
więcej
Dziś prezes ZG ZASP – Krzysztof Szuster oraz Marlena Miarczyńska – skarbnik ZG ZASP, podpisali z dyrekcją DK ŚWIT – Lidią Krawczyk i Magdaleną Grudziecką, umowę o współpracy.
więcej
Zarząd Główny ZASP na wniosek Komisji SKE rozpatrzył pozytywnie niniejsze wnioski w programach: kultura: 📌Polskie Radio RDC „Radio dla Ciebie” 📌edukacja: 📌Monika Myśliwiec📌Gabriela Silva. Wszystkim Beneficjentom serdecznie gratulujemy!
więcej
Już 8 sierpnia premiera e-booka pt. „Aktor też człowiek” autorstwa aktora, członka Oddziału ZASP w Krakowie – Krzysztofa Stanio. ZASP objął patronat honorowy nad wydaniem e-booka.
więcej
Po przerwie wymuszonej czasem pandemii, Zarząd Związku Artystów Scen Polskich po raz kolejny przyznał Nagrodę im. Leona Schillera młodemu artyście sceny. Laureatką Nagrody za 2021 rok została ALEKSANDRA SAPIASKA. Serdecznie gratulujemy, życząc dalszych wspaniałych sukcesów!
więcej
Wieloletnia manager kultury, prezes Fundacji Meritum Grażyna Karwowska-Winiarek oraz uznani aktorzy teatralni i filmowi Ryszard Jabłoński i Lech Łotocki otrzymali dziś Srebrne Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
więcej
Kontakt

Sekretariat Biura ZASP

Alicja Patora-Goller
+48 22 696 79 00
E-mail: zasp@zasp.pl

Adres

Al. Ujazdowskie 45

00-536 Warszawa
Biuro czynne:
pon. – pt. 9.00 – 17.00

Copyright © 2021 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.

Webdesign by Pink Design