Aktualności

Nowa produkcja Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach – „Jak zostałam wiedźmą” w reż. Piotra-Bogusława Jędrzejczaka

26 lutego 2022 roku o godz. 17.00 w Teatrze Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach im. Stefana Karskiego odbędzie się premiera przedstawienia, będącego adaptacją powieści „Jak zostałam wiedźmą”, autorstwa Doroty Masłowskiej – jednej z topowych pisarek młodego pokolenia, której sławę i uznanie przyniosła już debiutancka powieść „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną”.

„Jak zostałam wiedźmą” to nowoczesna baśń dla dzieci i dorosłych, która wbrew pozorom, z klasyczną ma wiele wspólnego. Choćby przez występujący w niej wątek odwiecznej walki dobra ze złem. Tyle że nie tak zero-jedynkowy jak w bajce braci Grimm o Jasiu i Małgosi.

U Masłowskiej zła Wiedźma przejmuje trochę dobroci od Dziewczynki, która wprawdzie do ideałów nie należy, ale na wykrywaczu dobra, w skali od 1 do 10, plasuje się na dość wysokiej, siódmej pozycji. Jednak na zupę dla czarownicy się nie nadaje -jest zbyt grzeczna, a więc trująca. Aby danie stało się zjadliwe, do garnka trzeba jeszcze wrzucić jakiegoś wstrętnego chłopca, po czym składniki wymieszać. Wygłodniała Wiedźma, z pomocą czarodziejskiego atomizera „Podmiana Myśli”, zmusza Dziewczynkę do znalezienia właściwego chłopczyka.

Tylko gdzie go szukać? Może w teatrze? Jest tam sporo dzieci…Na przykład Boguś, który przyszedł z mamą na przedstawienie o Wiedźminie, ale okazało się, że spektakl jest o Wiedźmie, więc siedzi zdegustowany… Na szczęście ma iPhone’a i paczkę chipsów! Czy chłopiec wpadnie w profesjonalną siatkę do łapania dzieci? A potem do zupy?

„Jak zostałam wiedźmą” to napisana wierszem, przedstawiona w konwencji snu i różnych stylów muzycznych, od rapu, poprzez pop, discopolo, techno i inne, aż po operę, opowieść autobiograficzna o nas samych – dorosłych i dzieciach, żyjących w nieustannej pogoni za więcej, więcej, i więcej…

Przed wszechogarniającym konsumpcjonizmem, brakiem refleksji i głębszych, międzyludzkich relacji może nas uchronić rozmowa zamiast telewizora, książka zamiast gry komputerowej czy chwilowe zwolnienie zamiast ciągłego pośpiechu.

 

Adaptacji i reżyserii spektaklu podjął się Piotr-Bogusław Jędrzejczak (dyrektor TLiA „Kubuś”); za muzykę odpowiada Alfah Femmes; za scenografię Małgorzata Gałaś-Prokopf (autorka scenografii do przedstawienia „Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?”). Multimedia przygotował Przemysław Żmiejko; choreografię Mikołaj Mikołajczyk- były solista Teatru Wielkiego w Poznaniu, obecnie niezależny choreograf; a za przygotowanie wokalne odpowiada Andrzej Wolski.

W spektaklu występują: Agata Sobota, Małgorzata Oracz, Aleksandra Sapiaska, Rafał Iwański, Jolanta Kęćko, Anna Iwasiuta, Michał Olszewski, Beata Orłowska, Andrzej Matysiak i Ewa Lubacz.

 

„Jak zostałam wiedźmą”

tekst – Dorota Masłowska

adaptacja i reżyseria – Piotr-Bogusław Jędrzejczak

muzyka – AlfahFemmes

scenografia – Małgorzata Gałaś-Prokopf

multimedia – Przemysław Żmiejko

choreografia – Mikołaj Mikołajczyk

przygotowanie wokalne – Andrzej Wolski

 

obsada:

Opowiadaczka – Agata Sobota

Wiedźma – Małgorzata Oracz

Dziewczynka – Aleksandra Sapiaska

Boguś – Rafał Iwański

Mama Dziewczynki, Kasjerka – Jolanta Kęćko

Żuleria von Mocz, 3 Sępy – Anna Iwasiuta

Konik Korneliusz, 3 Sępy – Michał Olszewski

Mama Bogusia, Sprzedawca na stacji benzynowej – Beata Orłowska

Głos Złego Policjanta – Andrzej Matysiak

Głos reklamujący bachorołap – Ewa Lubacz

 

Spektakl dla widzów od lat 8.

 

Najbliższe spektakle:

26 lutego (sobota) godz. 17.00 – PREMIERA

27 lutego (niedziela) godz. 11.00

1 marca (wtorek) godz. 9.00 i 11.00

22 – 25 marca (wtorek – piątek) godz. 9.00 i 11.00

26 marca (sobota) godz. 16.00

 

fot. materiały promocyjne Teatru Lalki i Aktora "Kubuś" w Kielcach
DRUKUJ
Udostępnij

Zobacz również

Redakcja „Scen Polskich” ogłasza nabór materiałów prasowych do kolejnego, 14. numeru naszego pisma. Patron numeru: Aleksander Fredro. Hasło wywoławcze: Zgoda! Zgoda? … i gdzie podział się pierwotny zachwyt nad sztuką teatru? Szukajmy w naszych szkicach, esejach, sprawozdaniach i felietonach odpowiedzi na te zasadnicze, dla teatru, jego twórców i odbiorców, pytania.
więcej
Teatr Kropka Theatre zaprasza 4.02.2023 na godz. 19.00 do Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie na wręczenie publikacji p.t. „Teatr Kropka Theatre – 25 lat przekraczania granic. Misterium osobne Jolanty Juszkiewicz”. Wydarzenie poprzedzi prezentacja formy Teatru Emergencji Jolanty Juszkiewicz p.t. „Dialog Śmierci’ na podst. ‘Śmierci z mistrzem dwojakie gadania’ (45’).
więcej
W setną rocznicę urodzin, Teatr Wielki w Poznaniu uczcił pamięć Antoniny Kaweckiej – znakomitej śpiewaczki i pedagoga, posiadającej tytuł Zasłużonego Członka Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Radia, Telewizji i Filmu – ZASP (ówczesna nazwa Stowarzyszenia) oraz Sekcji Teatrów Muzycznych.
więcej
Krystyna Gucewicz-Przybora, krytyczka, autorka wielu książek i tomików poezji, dziennikarka przed laty związana z poczytnym wówczas pismem „Express Wieczorny”, pomysłodawczyni Ostrych Dyżurów Poetyckich „pełnionych” w Teatrze Narodowym, z których dochód przeznaczany był także na rzecz bliskiego naszemu środowisku Domowi Artystów w Skolimowie,
więcej
Julia Szczepańska, aktorka Teatru im. W. Horzycy w Toruniu, odebrała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego z rąk Krystyny Piasecznej, przewodniczącej Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP oraz Krzysztofa Szustera, prezesa Stowarzyszenia.
więcej
Po zapoznaniu się z tegorocznymi zgłoszonymi kandydaturami, jak również kandydaturami z lat ubiegłych, Kapituła postanowiła przyznać nagrodę GUSTAW 2022 dwóm osobom:
więcej