Posiedzenie nr 52 / kadencji 2021-2025 zwołanym w trybie stacjonarnym/zdalnym w dniu 14 i 16 kwietnia 2025r.
I. Część – posiedzenie stacjonarne w dniu 14 kwietnia 2025 r.
W dniu 14 kwietnia 2025 r. o godz. 11.00 odbyło się 7. posiedzenie Zarządu Głównego ZASP w 2025 r., zwołane przez Prezesa ZASP Jacka Milczanowskiego. Spotkanie odbyło się w trybie stacjonarnym w siedzibie ZASP, w Klubie SPATiF na parterze budynku.
W posiedzeniu uczestniczyli członkowie ZG ZASP, Przewodniczący Sekcji i Oddziałów lub ich upoważnieni pełnomocnicy, członkowie Zarządu GKR ZASP, Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych, Dyrektor Generalny Biura ZASP, Dyrektor ds. Organizacyjnych, przedstawiciel współpracującej z ZASP kancelarii prawnej z Warszawy oraz pracownik Biura ZASP. Posiedzeniu przewodniczył Prezes ZASP, który je otworzył, stwierdzając prawidłowość zwołania i zdolność do podejmowania uchwał. Następnie przegłosowano porządek obrad.
W ramach informacji wstępnych Prezes odniósł się do uroczystości zorganizowanej przez Sekcję Estrady ZASP, podczas której uhonorowano zasłużone osoby Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Odznakami „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, orderami państwowymi, plakietkami ZASP oraz listami gratulacyjnymi. Podziękował Przewodniczącej Sekcji Estrady za organizację tego wydarzenia.
Prezes poinformował również o podpisaniu umowy z kancelarią prawną specjalizującą się w zagadnieniach związanych ze sztuczną inteligencją, której powierzono obsługę bieżących spraw ZASP, w tym udział w Międzynarodowej Konferencji w Łodzi. Podkreślił, że koszty usług tej kancelarii są niższe niż w przypadku innych współpracujących z ZASP kancelarii.
Następnie Prezes zapowiedział omówienie ważnych pism skierowanych do ZG ZASP przez GKR. Po przekazaniu głosu Przewodniczącemu GKR, rozpoczęto prezentację wniosków i zaleceń. W związku z głosami członków ZG, że temat ten wykracza poza przyjęty porządek obrad, przegłosowano jego zmianę, dodając punkt dotyczący wystąpienia GKR. Rozdano uczestnikom dokumenty do zapoznania się z ich treścią i ogłoszono krótką przerwę.
Po przerwie Prezes przedstawił dalsze informacje, m.in. na temat:
- działania Komisji SKE w nowym składzie,
- odwołań dotyczących wcześniejszych wniosków o środki z funduszy SKE,
- zmian w regulaminie pracy komisji,
- udziału ZASP w obchodach 50-lecia Teatru Żydowskiego,
- przedzjazdowej telekonferencji Sekcji FSiTTV,
- przekazania na ręce Małgorzaty Bogdańskiej brązowego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (uroczystość miała miejsce w Kalinowym Sercu po spektaklu „Nie lubię pana, panie Fellini”).
Wiceprezes poinformowała o licznych konkursach na stanowiska dyrektorów instytucji kultury w wielu miastach, wynikających z braku przedłużenia dotychczasowych powołań.
Przekazano informacje na temat działań ZASP dotyczących Teatru Andersena w Lublinie oraz wręczenia Mateuszowi Drozdowskiemu Nagrody Zarządu Głównego ZASP im. Leona Schillera. Omówiono również Manifest dotyczący wynagrodzeń artystów.
Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu poinformowała o przebiegu prac legislacyjnych nad ustawą emerytalną dla tancerzy zawodowych. Następnie kontynuowano dyskusję nad zagadnieniami poruszanymi w pismach GKR. Przedstawiciele GKR przedstawili zgromadzonym swoje zastrzeżenia, uwagi i rekomendacje dotyczące wewnętrznego funkcjonowania Stowarzyszenia, w tym obszarów statutowych, administracyjnych, finansowych i regulaminowych.
Dyrektor Generalny ZASP udzielił wyjaśnień dotyczących umów najmu i remontu I piętra. Omówiono również kwestie procesu wyborczego delegatów w Sekcjach ZASP. Wyjaśnień udzielali także przedstawiciele kancelarii prawnej oraz pracownice biura obsługującego wybory.
Po kolejnej przerwie głos zabrali Przewodniczący Sekcji i Oddziałów, poruszając istotne dla nich sprawy. Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ponownie zaapelowała o wsparcie prawne dla procesu legislacyjnego ustawy emerytalnej oraz zaprosiła na uroczystość Sekcji planowaną na 9 czerwca 2025 r. w Instytucie Teatralnym.
Kolejni przedstawiciele Oddziałów przekazywali informacje o działaniach lokalnych, m.in. organizacji wydarzeń, uhonorowaniach, współpracy z biurem ZASP, planowanych działaniach i składanych wnioskach do Komisji SKE i Komisji Odznaczeń. Wspomniano m.in. o inicjatywie nadania imienia Teresy Kujawy sali baletowej Opery Wrocławskiej.
Sekretarz ZG ZASP poinformowała o przesłaniu sprawozdania z działalności ZG za I kwartał 2025 r. Brak było uwag do dokumentu. W sprawach różnych przekazano informacje o darach od Oddziału w Poznaniu dla Skolimowa oraz złożono gratulacje Katarzynie Kulik i Marii Wilmie z Sekcji Teatrów Lalkowych z okazji odznaczenia Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Po wyczerpaniu tematów zakończono I część posiedzenia. Ustalono, że II część odbędzie się w trybie zdalnym w dniu 16 kwietnia 2025 r. o godz. 9.00.
II. Część – posiedzenie zdalne w dniu 16 kwietnia 2025 r.
Zdalne posiedzenie rozpoczęto o godz. 9.00. Prezes powitał zebranych, stwierdził prawomocność posiedzenia i zdolność do podejmowania uchwał. Wzięli w nim udział członkowie Zarządu, przedstawiciele GKR, Dyrektor Generalny, Dyrektor ds. Organizacyjnych, mecenas kancelarii prawnej oraz pracownik Biura ZG ZASP.
Prezes poinformował o udziale w przedświątecznym spotkaniu z pensjonariuszami i pracownikami DAW w Skolimowie oraz zaproponował termin kolejnego zdalnego posiedzenia ZG ZASP – 28 kwietnia 2025 r. o godz. 10.00. Ustalono również umieszczenie w porządku obrad punktu dotyczącego umowy z firmą „Nekken”.
Sekretarz ZG poinformowała o bieżącej i zaległej korespondencji. Zarząd dokonał uzgodnień dotyczących decyzji do podjęcia w formie uchwał i przygotowania odpowiedzi na pisma.
Omówione zostały m.in. kwestie:
- zaległych składek członkowskich i próśb o ich umorzenie,
- informacji o spłacie zaległości składkowych od Oddziału ZASP w Warszawie;
- sprawozdania Oddziału Wrocławskiego z dwóch wydarzeń finansowanych z funduszy SKE;
- wniosku członka Zarządu Głównego ZASP o opinie prawną,
- wniosków o odznaczenia,
- certyfikatów dla reżyserów,
- patronatów i rozliczeń projektów SKE.
Dyrektor ds. Organizacyjnych odniosła się merytorycznie do pisma GKR w zakresie należących do niej obowiązków. Dyrektor Generalny ZASP, po zapoznaniu się z przedstawionymi wyjaśnieniami, potwierdził ich zasadność. Zarząd uznał, że wszystkie podnoszone kwestie wymagają bezstronnego wyjaśnienia, co pozostaje w gestii ZG ZASP.
Członkowie Zarządu prowadzili szeroką dyskusję między sobą, jak i z członkami GKR. Konkluzją w sprawie pism GKR, i zawartymi w nich tematami było ustalenie, że Zarząd odniesie się do nich, udzieli odpowiedzi, wyrazi swoje stanowisko w poszczególnych sprawach. Omawiane było pismo Kol. Skarbnik do GKR w sprawie regulacji dot. składek członkowskich. Dyskutowano także o możliwości przeprowadzenia audytu procesu wyborczego na delegatów w Sekcjach, w związku z zastrzeżeniami zgłoszonymi przez GKR.
Członek ZG ZASP odpowiedzialny za kontakty ze związkami zawodowymi poinformował o wyborze nowych władz ZZAP oraz planowanym spotkaniu z przedstawicielami związku.
Dyrektor Generalny poinformował o zakończeniu negocjacji z firmą „Nekken” i o planowanym przekazaniu projektu umowy do konsultacji prawnych zewnętrznej kancelarii prawnej.
Przedstawiciel kancelarii prawnej z Warszawy przybliżył aktualną sytuację związaną z trwającym procesem legislacyjnym ustawy dotyczącej emerytur tancerzy i zasugerował wznowienie współpracy z kancelarią wspierającą wcześniej prace nad ustawą o prawie autorskim.
W ramach wolnych głosów i wniosków omówiono:
- regulacje dotyczące funduszu pogrzebowego,
- wniosek GKR o rozszerzenie szkolenia antymobbingowego dla ZG ZASP i GKR ZASP.
Na zakończenie złożono sobie wzajemnie życzenia świąteczne.
Czas trwania posiedzenia: ok. 4 godz., w tym przerwa.
Sekretarz ZG ZASP
Urszula Drzewińska