Search
Generic filters
Wspomnienia

Joanna Cortés

29.03.1952 - 
29.09.2020 -
Ze smutkiem żegnamy Joannę Cortés, śpiewaczkę, solistkę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, przedtem Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Łodzi.

Absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 1980 roku otrzymała dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Wokalno-Aktorskim tej uczelni, w klasie śpiewu solowego prof. Eugeniusza Sąsiadka. W czasie studiów brała udział w kursach mistrzowskich w Weimarze (prof. Els Bolkstein), w Accademia Chigiana w Sienie (prof. Giorgio Favaretto) oraz w kursach interpretacji muzyki dawnej podczas Festiwali Wratislavia Cantans. Do chwili ukończenia studiów śpiewała w zespole prof. Eugeniusza Sąsiadka – Complesso di Musica Antica.

Laureatka międzyuczelnianych konkursów w Katowicach (1976) i Włocławku (1978), Turnieju Młodych Solistów XXV Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie (1986) i Konkursu Śpiewaków Operowych im. Jana Kiepury w Krynicy (1986).

Zadebiutowała na scenie Opery Wrocławskiej partią Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie”. Jak pisał wówczas Wojciech Dzieduszycki – jej debiut uznano za narodziny wielkiego talentu. We Wrocławiu zaśpiewała m.in. Roksanę w „Królu Rogerze”, Elżbietę w „Don Carlosie”, Małgorzatę w „Fauście”, Hrabinę w „Weselu Figara”, czy tytułowa Traviatę. W łódzkim Teatrze Wielkim była m.in. Maryną w „Borysie Godunowie”, Abigaille w „Nabucco”, Joanną w „Diabłach z Loudun”, Santuzzą w „Rycerskości wieśniaczej”, tytułową Toską, Carmen i Madame Butterfly.

W 1991 roku została etatową solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie śpiewając Adalgizę w „Normie”, Pile w „Ubu Rex”, Sieglindę w „Walkirii”, Hrabinę w „Andrea Chenier”, Hrabinę w „Damie Pikowej”, Łarinę w „Eugeniuszu Onieginie”, Florę w „Traviacie”, Die Alte w „Pasażerce”, czy Lady Makbet, Fedorę, Carmen, Halkę i Salome.

Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Operą Bałtycką oraz, na zaproszenie Bogusława Kaczyńskiego, z Teatrem Muzycznym Roma, z Krzysztofem Pendereckim, śpiewając w jego „Dies Irae”, „Polskim Requiem”, „Te Deum”, „Ubu Rex” oraz „Diabłach z Loudun”. Występowała na wszystkich scenach operowych w kraju i wielu zagranicznych (Francja, Niemcy, Czechy, Szwecja, USA, Kanada, Luxemburg, Belgia, Austria).

Jej wykonanie partii Abigaille w „Nabucco” Verdiego, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, uznano za najciekawsze osiągnięcie sezonu 1987/1988 nagradzając Srebrnym Pierścieniem. Za rolę Carmen, jako najlepszą rolę kobiecą w sezonie 1991/1992, otrzymała Złotą Maskę, przyznaną przez łódzkich recenzentów teatralnych.

Krytyk „Newsday” po przedstawieniu „Toski” z jej udziałem, pod dyrekcją Antona Coppoli w Nowojorskiej National Grand Opera (1990), pisał: „Każde jej pojawienie się na scenie elektryzuje publiczność”.

Podczas specjalnego koncertu Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi „Serce za Serce” w Zabrzu, zaśpiewała wraz z Placido Domingo duet z opery „Carmen”.

Wzięła udział w światowej prapremierze opery Zbigniewa Krauzego „Iwona księżniczka Burgunda”, Theatre Sylvia Monfort w Paryżu w 2004 roku.

W maju 2003 otrzymała Dyplom Ministra Kultury „Za upowszechnianie sztuki wokalnej”. Siedem lat później została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem Zasłużony Dla Kultury – Gloria Artis, wręczonym podczas uroczystości Dnia Śpiewaka zorganizowanej przez Sekcję Teatrów Muzycznych ZASP, która w 2013 roku uhonorowała ją najwyższą swoją nagrodą – ARION.

Zobacz również