Search
Generic filters

wspomnienia

Kazimierz Pustelak

14.02.1930 r.
 – 11.12.2021 r.
Artysta śpiewak – tenor liryczny uważany za następcę Jana Kiepury, wykładowca i wieloletni dziekan Wydziału Wokalnego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, jeden z najwybitniejszych artystów polskiej sceny operowej, laureat wielu konkursów wokalnych, członek Sekcji Teatrów Muzycznych ZASP.

Poszukując bezpiecznego zawodu, ukończył studia na Wydziale Rolnym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i uzyskał tytuł inżyniera rolnika. Jednak pasja i miłość do śpiewu sprawiły, że myśli o studiach wokalnych nie pozostały wyłącznie w sferze marzeń. Zdobył solidne przygotowanie ucząc się śpiewu w prywatnej zawodowej szkole wokalnej profesora Czesława Zaremby w Krakowie oraz u Marii Świeżawskiej w Rzeszowie. Zaproszony przez dyrektora Jerzego Gerta i Anatola Wrońskiego, przyjął propozycję angażu, jako solisty, do Teatru Muzycznego i Zespołu Orkiestry i Chóru Polskiego Radia w Krakowie, gdzie jako pierwszą zaśpiewał partię Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego.
Wyjazd do Włoch na stypendium w centrum doskonalenia śpiewaków operowych przy mediolańskiej La Scali, pozwolił przygotować kilka partii operowych w klimacie włoskiej szkoły wokalnej, co nie pozostało bez wpływu na całą późniejszą karierę artystyczną.
W 1960 roku został solistą warszawskiego Teatru Wielkiego, wcielając się tam po raz pierwszy w postać Księcia Mantui w operze „Rigoletto” Verdiego w reżyserii Wiktora Bregy’ego. Na tej scenie, której był wierny do ostatniej premiery, jaką była w 2011 roku „Turandot” Pucciniego i postać Cesarza Altouma (we wcześniejszych inscenizacjach rola Panga), wykreował kilkadziesiąt partii, wśród których, m.in.: Ernesto w „Don Pasquale” Donizettiego, Edyp i Eumolpe w „Oedipus Rex. Persefona” Strawińskiego, czy Azael w „Synu marnotrawnym” Debussyego. Był Hoffmanem w „Opowieściach Hoffmana” Offenbacha, Rudolfem w „Cyganerii” i Pinkertonem w „Madame Butterfly” Pucciniego. Zachwycał rolą Hrabiego Almavivy w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego, czy Valetty w „Koronacji Poppei” Monteverdiego. Zbierał brawa za Kniazia Wasilija Iwanowicza Szujskiego i Nikołkę Nawiedzonego w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, za Alfreda Germonta w „Traviacie”, Fentona w „Falstaffie”, czy Abdalla w „Nabucco” Verdiego, za Ojca Mignona w „Diabłach z Loudun” Pendereckiego, Don Ottavia w „Don Giovannim”, czy Belmonta w „Uprowadzeniu z Seraju” Mozarta, Adrisima i Pasterza w „Królu Rogerze” Szymanowskiego, Judejczyka w „Salome” Straussa, czy wreszcie Nauma w „Skrzypku na dachu” Bocka.
Pracował z wybitnymi reżyserami operowymi i teatralnymi: Aleksandrem Bardinim i Konradem Swinarskim, Ludwikiem Rene i Alfredo Rodriguesem, Janem Kulczyńskim i Danutą Baduszkową, Kazimierzem Dejmkiem i Krystyną Meissner, Jerzym Gruzą i Janem Świderskim, Lidią Zamkow i Maciejem Prusem, Laco Adamikiem, Markiem Grzesińskim, czy Mariuszem Trelińskim, który zaprosił artystę do zaśpiewania jego ostatniej premiery na macierzystej scenie operowej.
Artysta był laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych: zdobył Srebrny Medal w Moskwie (1957) i Złoty Medal w Tuluzie (1960). Za swój dorobek artystyczny wyróżniony został m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1964), Nagrodami Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1977) i I stopnia (1992). W 2010 roku otrzymał Honorową Nagrodę Muzyczną Rzeszowskiego Towarzystwa Muzycznego a w 2007 roku Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. A jego recital zainaugurował niemal 70 lat temu działalność Państwowej Orkiestry Symfonicznej w Rzeszowie, prekursorki Filharmonii Rzeszowskiej”.

fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
DRUKUJ
Udostępnij

Odeszli również

MARIA TREUTZ-KUSZYŃSKA

13.01.1930 r.
 – 30.07.2022 r.
Aktorka teatralna, która, zanim rozpoczęła studia na warszawskiej PWST w 1950 roku, należała do amatorskiego zespołu szerzącego polskość na ziemiach odzyskanych. Zawodowo współpracowała z Poznańską Estradą, poznańskim Teatrem Satyryków, a zadebiutowała na deskach Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie rolą Skierki w „Balladynie” Słowackiego w reżyserii Stanisława Cegielskiego.
więcej

Zygmunt Józefczak

30.04.1947 r.
 – 24.07.2022 r.
Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1969/, w latach 1.07.1969 – 31.08.1971 – aktor Teatru Ludowego w Krakowie, od 1.09.1971 związany ze Starym Teatrem im. Heleny Modrzewskiej w Krakowie. Wieloletni członek Związku Artystów Scen Polskich, Oddziału w Krakowie.
więcej

Barbara Martynowicz

09.09.1929 r.
 – 23.07.2022 r.
Znakomita aktorka, asystent reżysera i inspicjentka, przez 26 lat była częścią zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej.
więcej

ANDRZEJ WIZA

25.05.1933 r.
 – 14.07.2022 r.
Solista śpiewak, reżyser, dyrektor i kierownik artystyczny Teatru Muzycznego w Poznaniu (1980-1984),organizator życia kulturalnego. Ukończył Wyższą Szkołę Ekonomiczną i Szkołę Muzyczną w Poznaniu.
więcej

Krystyna Królówna

12.11.1939 r.
 – 06.07.2022 r.
Aktorka teatralna, radiowa, telewizyjna, filmowa i dubbingowa. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, zawodowo związana z teatrami: Polskim w Bielsku-Białej, gdzie zadebiutowała w 1963 roku rolą Nicky w sztuce „Przed maturą” Lacoura, w reżyserii Henryka Lotara, oraz im. Juliusza Słowackiego w Krakowie a także Polskim i Narodowym w Warszawie.
więcej

Adam Wolańczyk

09.05.1936 r.
 – 03.06.2022 r.
Zmarł Adam Wolańczyk – niezwykły aktor Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu i barwna postać miasta.
więcej
Kontakt

Sekretariat Biura ZASP

Alicja Patora-Goller
+48 22 696 79 00
E-mail: zasp@zasp.pl

Adres

Al. Ujazdowskie 45

00-536 Warszawa
Biuro czynne:
pon. – pt. 9.00 – 17.00

Copyright © 2021 Związek Artystów Scen Polskich ZASP – Stowarzyszenie. All Rights Reserved.

Webdesign by Pink Design