wspomnienia

Wiesława Mazurkiewicz

25.03.1926 r.
 – 20.04.2021 r.
Choć zadebiutowała rolą Nataszy w „Poemacie pedagogicznym” Makarenki, stworzoną w 1951 roku pod reżyserskim okiem Kazimierza Dejmka, w łódzkim Teatrze Nowym.

Wcieliła się tam także w postaci: Hesi w „Moralności Pani Dulskiej” i Elwiry w „Don Juanie” Moliera, Lodoiski Cerisier w „Grze miłości i śmierci” Rollanda, Bidy, Panny i Racheli w „Żywocie Józefa” Reja, Martirio w „Domu Bernardy Alby” Lorki, Kasandry w „Akropolis” Wyspiańskiego i Jenny w „Śmierci komiwojażera” Millera, zahaczając też o Teatr Dramatyczny w Częstochowie, by zachwycić tamtejszą publiczność tytułową Beatrix Cenci w dramacie Słowackiego, czy w Teatrze Słowackiego w Krakowie przywdziewając kostium Josie Hogan w sztuce „Księżyc świeci nieszczęśliwym” O’Neila, Amalii Edelreich w „Zbójcach” Schillera, czy ponownie Elwiry w „Don Juanie” (zagra ją jeszcze raz w warszawskim Teatrze Powszechnym), swoje artystyczne losy związała ze stołecznymi scenami: Narodowym, Rozmaitości i najdłużej ze wspomnianym już Powszechnym.

U Adama Hanuszkiewicza była Rachelą w „Weselu” Wyspiańskiego, czy Julią w „Śmierci Dantona” Büchnera, u Jana Maciejowskiego Elżbietą w szekspirowskim „Ryszardzie III”, czy Celią w „Operze za trzy grosze” Brechta. Olga Lipińska zobaczyła w niej Horpynę w „Awansie” Redlińskiego, Andrzej Żarnecki Izydę w „Mizantropie” Moliera, Andrzej Strzelecki Koroboczkę w „Martwych duszach” Gogola, Piotr Cieślak Agaszę w „Marii” Babla, Zygmunt Hübner Łysą w sztuce „Z życie glist” Enquista, Mariusz Treliński Hekate w „Makbecie” Szekspira, zaś Izabela Cywińska Rebekę Nurse w „Czarownicach z Salem” Millera. Ostatnio do współpracy aktorkę zaprosiła, do Teatru Polonia i Och-Teatru, Krystyna Janda proponując „Grube ryby” Bałuckiego i postać Doroty oraz Nany w „Pocztówkach z Europy” McKeevera.

W dziesiątkach słuchowisk współpracowali z nią najwybitniejsi twórcy radiowi: Edward Płaczek, Jerzy Markuszewski, Juliusz Owidzki, Czesław Wołłejko, Zbigniew Kopalko, Janusz Kukuła, czy w ostatnich latach Jan Warenycia.

Na dużym ekranie pojawiała się często i choć nie były to role główne, czy pierwszoplanowe, to zawsze zauważalne a postaci wyraziste i z charakterem, jak choćby major Hanna Bösel ze „Stawki większej niż życie” Morgensterna/Konica, królowa Nikotris z „Faraona” Kawalerowicza, ciotka Kulwiecówna w „Potopie” Hoffmana, czy Strażniczka w „Przesłuchaniu” Bugajskiego.

Tak różnorodne role, wśród których: sędzina i profesor, dziedziczka i adwokat, żona, teściowa, matka i babcia, hrabina, pielęgniarka, czy wreszcie królowa, świadczą o szerokim aktorskim emploi. Postaci przez nią wykreowane były tak ciekawe, tak różne, ale łączyły je cechy wspólne – siła, moc i pewność siebie bohaterek.

Jej kunszt aktorski doceniło Jury V Festiwalu Sztuk Przyjemnych w Łodzi – wyróżniając nagrodą specjalną za rolę Ewy Lasockiej w przedstawieniu warszawskiego Teatru Powszechnego – „Żelazna konstrukcja” Wojtyszki. W tym samym roku, na XXXIX Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, występując ze swoim macierzystym teatrem, zdobyła II nagrodę aktorską za rolę Mammy w „Kalece z Inishmaan” McDonagha. Odznaczona została także Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Była członkinią ZASP od 1959 roku.

fot. Maria Wilma-Hinz
DRUKUJ
Udostępnij

Odeszli również

Zofia Bajuk–Pieczul

13.04.1935 r.
 – 04.09.2022 r.
14 września, na cmentarzu centralnym Srebrzysko w Gdańsku-Wrzeszczu pożegnaliśmy jedną z najstarszych członkiń naszego Stowarzyszenia. Była z nami przez blisko 65 lat.
więcej

EDWARD HULEWICZ

22.11.1937 r.
 – 04.09.2022 r.
Piosenkarz, który rozwijał też inne pasje – malował, pisał teksty piosenek, wiersze (wydał dwa tomiki: „To tylko” i „Byłem ptakiem”), artykuły o tematyce muzycznej oraz wspomnienia z tras koncertowych.
więcej

WIKTOR ZATWARSKI

02.11.1935 r.
 – 31.08.2022 r.
Aktor i wokalista, absolwent krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, po ukończeniu której związał się z Teatrem im. Juliusza Słowackiego, gdzie w 1957 roku zadebiutował rolą Maski w „Wyzwoleniu” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Bronisława Dąbrowskiego.
więcej

MARIA TREUTZ-KUSZYŃSKA

13.01.1930 r.
 – 30.07.2022 r.
Aktorka teatralna, która, zanim rozpoczęła studia na warszawskiej PWST w 1950 roku, należała do amatorskiego zespołu szerzącego polskość na ziemiach odzyskanych. Zawodowo współpracowała z Poznańską Estradą, poznańskim Teatrem Satyryków, a zadebiutowała na deskach Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie rolą Skierki w „Balladynie” Słowackiego w reżyserii Stanisława Cegielskiego.
więcej

Zygmunt Józefczak

30.04.1947 r.
 – 24.07.2022 r.
Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /1969/, w latach 1.07.1969 – 31.08.1971 – aktor Teatru Ludowego w Krakowie, od 1.09.1971 związany ze Starym Teatrem im. Heleny Modrzewskiej w Krakowie. Wieloletni członek Związku Artystów Scen Polskich, Oddziału w Krakowie.
więcej

Barbara Martynowicz

09.09.1929 r.
 – 23.07.2022 r.
Znakomita aktorka, asystent reżysera i inspicjentka, przez 26 lat była częścią zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej.
więcej