Posiedzenie nr 51/ kadencji 2021-2025 zwołane w trybie hybrydowym w dniu 31 marca 2025r.
W dniu 31 marca 2025 r. o godz. 11:00 odbyło się szóste w 2025 roku posiedzenie Zarządu Głównego ZASP, zwołane przez Prezesa ZASP, Jacka Milczanowskiego, w trybie hybrydowym (częściowo w siedzibie ZASP, częściowo zdalnie).
W posiedzeniu uczestniczyli: członkowie Zarządu Głównego ZASP, Przewodniczący i członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej ZASP, Przewodniczący Kapituły Członków Zasłużonych, Dyrektor Generalny Biura ZASP, Dyrektor ds. Organizacyjnych ZASP, mecenas współpracującej z ZASP kancelarii prawnej z Warszawy oraz pracownik biura Zarządu Głównego ZASP.
Posiedzeniu przewodniczył Prezes ZASP, który je otworzył. Po stwierdzeniu prawidłowości zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał, przegłosowano porządek obrad.
Prezes przedstawił informacje dotyczące spraw załatwianych i działań podejmowanych na rzecz ZASP. Z uwagi na fakt, że od ostatniego posiedzenia ZG ZASP (3 marca 2025 r.) odbyły się dwa robocze spotkania Zarządu – 13 marca (zdalnie) i 17 marca (stacjonarnie) – na bieżąco przekazywano informacje o aktywnościach Prezesa. Na posiedzeniu 31 marca Prezes odniósł się do działań podjętych w okresie od 17 do 31 marca, m.in.:
- rozpoczęcia doraźnej współpracy z kancelarią prawną „LAWWISE” z Krakowa – po spotkaniu z jej przedstawicielem w siedzibie ZASP;
- uczestnictwa w obchodach Światowego Dnia Lalkarstwa w Instytucie Teatralnym oraz uroczystości wręczenia medali „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” członkiniom Sekcji Teatrów Lalkowych – Katarzynie Kulik i Marii Wilmie-Hinz;
- spotkania z Przewodniczącym Sekcji Dubbingu w sprawie rozliczeń wynagrodzeń z tytułu audiobooków;
- uczestnictwa, wraz ze Skarbnik ZASP, w obchodach 70-lecia Opery Podlaskiej w Białymstoku;
- spotkania z prowadzącym planowane szkolenie antymobbingowe i omówienia jego agendy – w ramach realizacji postulatu GKR;
- udziału w Ogólnopolskim Spotkaniu Polskich Lektorów w Dźwirzynie – z przedstawicielami ZASP i mecenasem kancelarii prawnej z Warszawy;
- uczestnictwa w IX Forum Prawa Autorskiego;
- udziału w uroczystości w Tarnowie związanej z wręczeniem Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” Jerzemu Palowi;
- reprezentowania ZASP przez mecenasa podczas konferencji MKiDN dot. organizacji zbiorowego zarządzania (OZZ);
- spotkania z Dyrektorem Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie ws. siedziby teatru.
Sekretarz Zarządu przedstawiła kwestie organizacyjne dotyczące:
- terminu posiedzenia ZG ZASP z udziałem Przewodniczących Sekcji i Oddziałów – 14 kwietnia 2025 r.,
- terminu przesyłania przez członków Zarządu informacji do sprawozdania za I kwartał – do 7 kwietnia 2025 r.,
- ustalenia formuły sprawozdania kadencyjnego i przesyłania sprawozdań indywidualnych – do końca kwietnia 2025 r.,
- zakończenia terminu zgłaszania kandydatur przez Oddziały do nadania tytułu „Członka Zasłużonego”.
Omówiono bieżącą korespondencję kierowaną do Zarządu, uzgodniono zakres odpowiedzi oraz przygotowanie stosownych uchwał. Dotyczyły one m.in.:
- odwołań od decyzji Komisji ds. SKE,
- wniosków o zgodę ZG ZASP na złożenie projektów artystycznych,
- przyznania środków z Funduszu Remontowego na potrzeby Oddziału w Krakowie,
- przyjęcia do DAW.
W odpowiedzi na pisma GKR kierowane do Zarządu i Dyrekcji Biura ZASP, zawierające pytania, uwagi i zalecenia, odbyła się wewnętrzna dyskusja członków Zarządu i GKR. Głos zabrał członek Zarządu ds. SKE, który wyjaśnił kwestie związane ze swoim uzupełnionym sprawozdaniem oraz zwrócił uwagę na potrzebę zmian w Regulaminie Komisji ds. SKE – m.in. dotyczących zawieszania procedowania wniosków oraz interpretacji użytych w dokumentach sformułowań.
Kolejnym punktem była prezentacja kalendarium przygotowań do Walnego Zebrania Delegatów ZASP, przedstawiona przez Dyrektor ds. Organizacyjnych. Omówiła harmonogram gromadzenia materiałów, sprawozdań, projektów uchwał i pełnomocnictw.
Ogłoszono przerwę w obradach do dnia 4 kwietnia 2025 r. godz. 10:00 (tryb zdalny), z uwagi na udział delegacji Zarządu w oficjalnych uroczystościach Sekcji Estrady ZASP – wręczenie odznaczeń państwowych i resortowych, w tym medali „Gloria Artis”, plakietek ZASP i innych wyróżnień.
Kontynuacja obrad – 4 kwietnia 2025 r., godz. 10:00 (zdalnie)
Po wznowieniu posiedzenia Prezes otworzył obrady. Członkowie Zarządu zgłaszali pytania do Prezesa i Skarbnik w sprawach bieżących. Sekretarz zgłosiła temat dotyczący zgody dla członkini ZASP na złożenie zewnętrznego wniosku o projekt artystyczny.
Następnie omówiono temat regulacji składek członkowskich. Skarbnik przedstawiła listę osób zalegających z opłatami oraz wniosła o ich skreślenie z listy członków. Niektóre osoby uregulowały 20% należności i wystąpiły o umorzenie reszty. Dyskusja objęła również prośbę o wykreślenie z Funduszu Pogrzebowego. Oddział ZASP w Poznaniu zadeklarował pokrycie zaległości swoich członków. Oczekiwano też na opinię prawną w sprawie osób zalegających z opłatami.
Głos zabrał mecenas kancelarii prawnej z Warszawy, omawiając projekt ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – ze szczególnym uwzględnieniem emerytur dla tancerzy zawodowych. Ustalono potrzebę dodatkowego wsparcia prawnego dla ZASP na dalszych etapach prac legislacyjnych w Sejmie RP.
W ramach wolnych wniosków odbyła się otwarta dyskusja członków Zarządu. Przekazano informacje o udziale ZASP w wydarzeniach kulturalnych, m.in. wręczeniu Nagrody ZG ZASP im. Leona Schillera dla Mateusza Drozdowskiego w Teatrze „Lalki i Aktora Kubuś”. Wiceprezes ZASP poinformowała o planowanych konkursach na stanowiska dyrektorskie z udziałem ZASP na Dolnym Śląsku (Wrocław, Jelenia Góra).
Na tym posiedzenie zostało zakończone.
Czas trwania obrad:
– 31 marca 2025 r. (do przerwy): 4 godz. 30 min
– 4 kwietnia 2025 r. (po przerwie): 2 godz. 30 min
Sekretarz ZG ZASP
Urszula Drzewińska